DP World TIS Pivdenniy: Україна збільшує кількість контейнерних потягів з Китаю

За січень-липень 2021 року до України, як йдеться у повідомленні Укрзалізниці, прибуло 13 контейнерних потягів з Китаю, ще 67 потягів з Піднебесної за цей час пропрямували територією України транзитом. Наприкінці липня 2021 року прямий контейнерний потяг з Китаю почав опрацьовувати і найсучасніший в країні контейнерний термінал DP World TIS Pivdenniy, який зустрів перший поїзд з ділового серця Китаю Гуанчжоу. Свого часу термінал став піонером з розвитку контейнерних залізничних перевезень в Україні, розпочавши системно розвивати контейнерно-залізничний сервіс ще з 2017 року.

Контейнерний термінал DP World TIS Pivdenniy, порт «Південний», Одеська область

Ще восени 2017 році контейнерний термінал ТІС (2020 року змінив назву на DP World TIS Pivdennyi – ред.) відправив перший контейнерний потяг до Дніпра, тим самим створивши серед українських портових терміналів України тренд на розвиток регулярних контейнерних перевезень залізницею. З того часу DP World TIS Pivdenniy суттєво розширив мапу контейнерних залізничних перевезень, і на сьогоднішній день з термінала щотижня курсує до 14 потягів за 5 напрямками: до Києва, Дніпра, Харкова, Тернополя та Чернігова.

Інтерес вантажовласників до залізничних контейнерних перевезень логічний та зумовлений кількома факторами. По-перше, це найбільш економічно вигідний тип транспортування вантажу після морських перевезень, адже на залізниці відсутні вагові обмеження. Тож для «важких» вантажів це дає економію 10–15 % у морському фрахті за рахунок використання всієї вантажопідйомності контейнера. По-друге, залізничні контейнерні перевезення є найбільш вигідними у співвідношенні тонна/км. Також перевезення залізничними шляхами завдяки вимогам до залізничного транспортування, у тому числі страхування товарів, забезпечує надійне збереження та транспортування вантажу, особливо крихких вантажів, таких як скло, побутова техніка, кераміка тощо. Зрештою, один контейнерний потяг може перевезти значно більший обсяг порівняно з вантажівкою. До прикладу, розмір потягу TІС – до 90 контейнерів, що гарантує одночасну доставку крупної партії вантажу.

Термінал DP World TIS Pivdenniy опрацьовує контейнерний потяг

Тож у червні 2021 року найсучасніший контейнерний термінал в Україні зустрів перший контейнерний потяг з південної провінції Китайської Народної Республіки Гуандун до України. Відтепер підприємці отримали можливість отримувати товари з найбільшого бізнесового центру Китаю Гуанчжоу вдвічі швидше, ніж це було раніше. Так, потяг виїхав з Гуанчжоу 29 травня 2021 року та за 22 дні прибув до DP World TIS Pivdennyi, тоді як морський шлях забирає близько 40–50 днів.

Усього за 22 дні потяг подолав майже 8,5 тис. кілометрів. Він прямував через Китай, Монголію, Росію, Україну, через митні пости «Ерлянь – Замин Ууд», «Наушки – Сухе Батор», «Тополі – Валуйки», «ст. Чорноморська – ТІС». Примітно, що потяг отримав статус постійного. Це означає, що він курсуватиме за постійним розкладом, який внесений до розкладу державної залізниці Китаю, без затримок і запізнень. До речі, цей статус, серед інших поїздів, що прямують з Китаю в Україну, є унікальним.

Контейнерний термінал DP World TIS Pivdennyi зустрічає перший потяг з ділового центру Китаю Гуанчжоу

Потяг доставив з Гуанчжоу 50 контейнерів з меблями, електронікою тощо

Проєкт із запуску контейнерного потягу з Гуанчжоу готували майже три місяці. Українським оператором та ініціатором відправки контейнерного потягу стала компанія UNI-LAMAN GROUP, китайським оператором та партнерами – компанія Guangdong GW Railway Operator Ltd., яка входить до складу державної корпорації Guangdong GW Holdings Group Co., Ltd. Локальними агентами в Китайській Народній Республіці виступила компанія CIMClogistics. Опрацьовуватиме потяг термінал DP World TIS Pivdennyi – найсучасніший контейнерний термінал країни із власними розвиненими залізничними потужностями. «Це велика подія в історії торгово-економічного співробітництва між Китаєм та Україною. Контейнерний поїзд з Китаю відкрив новий логістичний канал для Одеси», – зазначив Генеральний консул КНР в Одесі пан Сун Ліцюнь.

Генеральний консул КНР в Одесі пан Сун Ліцюнь на урочистій зустрічі першого контейнерного потягу з Гуанчжоу

«Кожен день у своїй роботі ми спілкуємося з підприємцями України та допомагаємо їм ставати ще краще, надавати більший асортимент товарів і розвивати свій бізнес на батьківщині. Цей поїзд допоможе підприємцям отримувати товари з провінції Гуандун і інших південних провінцій у два рази швидше, поруч з аналогічною доставкою морським шляхом. Вже сьогодні ми бачимо великий попит на цей маршрут, тому не хочемо зупинятися на досягнутому і направимо наші зусилля на подальшу плідну співпрацю з Китаєм для розширення товарообігу між нашими країнами. До кінця року ми плануємо збільшити кількість цих поїздів до десяти на місяць і зробити регулярні рейси з інших провінцій КНР», – прокоментував старт проєкту Геннадій Сорочинський, голова ради директорів компанії UNI-LAMAN GROUP, що організувала підготовку та прибуття першого контейнерного потягу з Гуанчжоу до України.

Геннадій Сорочинський, голова ради директорів UNI-LAMAN GROUP, виступає на церемонії зустрічі першого потягу з Гуанчжоу

Генеральний директор контейнерного термінала DP World TIS Pivdennyi Ігор Жигора

«Перший контейнерний поїзд з Гуанчжоу – знакова для нас подія. Наша залученість до цього проєкту повністю відповідає сучасній глобальній ринковій стратегії DP World. Компанія бачить себе в майбутньому активним учасником мультимодальної логістики і займається розробкою мультимодальних проєктів по всьому світу. Наш термінал обраний для зустрічі потягу з Китаю не випадково і багато в чому – завдяки розвиненій залізничній інфраструктурі порту ТІС», – зазначив генеральний директор контейнерного термінала DP World TIS Pivdennyi Ігор Жигора.

Планується, що час перебування потягу в дорозі буде зменшено в середньому до 20 днів. За один рейс буде відправлятися 50 контейнерів.

ТІС

ТІС – найбільший морський транспортний вузол в Україні, розташований в акваторії морського порту «Південний», що на Одещині. Оперує п’ятьма спеціалізованими морськими терміналами та власною розвиненою залізничною інфраструктурою.

Розпочавши свою історію в 1994 році з одного покинутого причалу, ТІС «з нуля» самостійно побудував найбільший та найсучасніший морський порт в країні. Останні шість років ТІС – порт № 1 за обсягами вантажообігу. У 2020 році опрацював рекордний обсяг вантажів для українських морських портів за всі роки незалежності – понад 33,67 млн тонн. Завдяки сучасному та технологічному устаткуванню ТІС – рекордсмен за швидкістю обробки суден та вантажів.

Сьогодні термінали ТІС відкривають українським експортерам та імпортерам доступ до міжнародних ринків виробництва і споживання зернових, вугілля, руди, різноманітних товарів народного споживання. Понад 800 суднозаходів щорічно пов’язують ТІС з понад 1500 портами по всьому світу.

ТІС є одним з найбільш глибоководних портів України – глибина причалів біля терміналів становить від 15 до 16 м. Це забезпечує максимальний розмір судових партій і мінімальні фрахтові витрати. Загальна довжина восьми причалів перевищує 1800 м, з перспективою розширення ще на 1500 м. На території ТІС, в єдиній митній зоні з портом, працює індустріальний парк – проєкт, який не має аналогів у Чорному морі.

ТІС – найбільший національний інвестор у портову галузь. За час роботи інвестував у розвиток галузі та власних потужностей понад $770 млн. У 2020 році першим серед українських портів залучив глобального інвестора світового масштабу, а саме портового оператора DP World, який придбав контроль над контейнерним терміналом ТІС.

Найбільший працедавець Одеської області та галузі, який створює робочі місця для понад 4 тис. жителів Одеської області. Один з найбільших платників податків в області та портовій сфері. У середньому в 2020 році морський транспортний вузол ТІС сплатив понад 1,89 млрд грн податків і зборів до бюджетів різних рівнів.

ЗЕРНОВИЙ ТЕРМІНАЛ NEPTUNE

Зерновий термінал Neptune – великий, найсучасніший та найглибоководніший зерновий термінал в Україні. Місія термінала – надавати українським фермерам доступ до глобальних ринків збуту сільськогосподарської продукції, дозволяючи їм нарощувати обсяги виробництва.

Neptune – один з найбільших інвестиційних проєктів в агропромисловому секторі за останні роки, реалізований українською стивідорною компанією MV Cargo та корпорацією Cargill, провідним світовим постачальником продуктів харчування, сільського господарства, фінансових та промислових товарів і послуг, за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку та Міжнародної фінансової корпорації. Загальна сума інвестицій в проєкт – понад $150 млн.

Тристоронній меморандум про наміри реалізувати інвестиційний проєкт з будівництва зернового термінала в порту «Південний» підписано в Міністерстві інфраструктури України в серпні 2015 року. Документ підписали керівники корпорації Cargill, ДП «Адміністрація морських портів України» та ТОВ «МВ Карго». У лютому 2016 року в Кабінеті Міністрів України американська компанія Cargill і українська стивідорна компанія «М.В. Карго» підписали акціонерну угоду про будівництво нового зернового термінала в порту «Південний».

Будівництво термінала здійснювалося протягом трьох років. Днопоглиблювальні роботи виконала китайська корпорація China Harbour Engineering Company Ltd на замовлення ДП «Адміністрація морських портів України» в 2017 році. АМПУ виконала свої зобов’язання щодо днопоглиблення в рекордні терміни і на три місяці раніше запланованих термінів – за 5 місяців. У тестовому режимі термінал почав працювати вже у червні 2018 року. Урочисте відкриття Neptune відбулося у вересні 2019 року.

Потужність термінала – 5 млн тонн зернових на рік, або близько 10 % українського експорту. Склад підлогового зерносховища – один з найбільших об’єктів такого класу в Україні місткістю 80 тис. тонн. Термінал обладнаний 14 силосами місткістю по 15 тис. тонн кожен, які сумарно приймають 210 тис. тонн. Таким чином, одноразові потужності зберігання зернових сягнули 290 тис. тонн зернових, що є одним з кращих показників для України.

На терміналі побудовані власні станції розвантаження автомобілів та залізничних вагонів. Потужність станції розвантаження авто – 790 вантажівок із зерном на добу, станції розвантаження вагонів – 256 вагонів на добу. Компанія вже побудувала площадку накопичення на терміналі на 100 вантажівок, які очікують розвантаження або після візування.

Зерновий термінал – найбільш глибоководний зерновий термінал в Україні та Причорномор’ї. Завдяки технологічності та сучасності завантаження Post-Panamax біля причалу термінала може здійснитися за 2 дні, що достатньо швидко для українських терміналів і робить термінал одним із найбільш «швидких» зернових терміналів України.

За підсумками 2020 року термінал входить до топ-10 найбільших зернових терміналів і до топ-5 зернових терміналів України за темпами росту вантажообігу. Вантажообіг за зерновий маркетинговий рік 2020/2021 склав близько 2,9 млн тонн, збільшившись порівняно з попереднім маркетинговим сезоном на 16 %.

З початку роботи в 2018 році та станом на 1 серпня 2021 року Neptune опрацював майже 7 млн тонн зернових та завантажив понад 130 суден. На терміналі працевлаштовано понад 200 осіб, а операційна діяльність Neptune створює щонайменше 1000 робочих місць на суміжних та підрядних підприємствах.

З липня 2021 року корпорація Cargill офіційно стала мажоритарним акціонером термінала Neptune.