Ткачов В.: «АТ “Укрзалізниця” прагне поглиблювати співпрацю з КНР щодо експортно-імпортних перевезень та транзиту»

У країнсько-китайські торговельні відносини в останні роки активно розвиваються. Товарообіг з Китайською Народною Республікою відбувається в основному через морські торговельні порти України та сухопутні переходи.

Найбільшим попитом на перевезення вантажів суходолом користується залізничний транспорт, який наразі є незаперечним лідером на транспортно-логістичному ринку України. АТ «Укрзалізниця» – монопольний оператор залізничної інфраструктури, а також – національний перевізник вантажів та пасажирів, який бере участь у виконанні стратегічної функції щодо забезпечення потреби економіки країни та населення в перевезенні вантажів та пасажирів. Наразі частка залізничного транспорту в загальному вантажообігу країни складає 60,5 %.

Частка залізничного транспорту в загальному вантажообігу

Залізнична мережа України є однією з найбільших в Європі. Експлуатаційна протяжність головних колій складає 21,6 тис. км; електрифікованих колій – 9,8 тис. км. Наявність розгалуженої мережі залізничних колій, яка охоплює всі регіони України, дозволяє залучати для перевезень значну кількість вантажів (рис. 1).

У 2020 році залізницями України перевезено 305,5 млн тонн вантажів, що у порівнянні з аналогічним періодом минулого року менше на 7,5 млн тонн, або на 2,4 % (рис. 2).

Рисунок 1 – Загальні обсяги перевезень вантажів залізничним транспортом України в 2015–2020 рр.

Рисунок 2 – Структура обсягів перевезень вантажів залізничним транспортом

Обсяги перевезення залізничним транспортом між Україною та Китаєм за 2020 рік склали 24,0 млн тонн, що на 6,1 млн тонн більше, ніж у 2019 році (рис. 3).

Найбільшу частку обсягів складають експортні перевезення вантажів з України – 21,2 млн тонн (89 %). У порівнянні з 2019 роком вони збільшилися на 6,6 млн тонн, що є найкращим показником за останні 5 років. Найбільше експортується руда залізна, обсяги перевезень якої в минулому році збільшилися на 6,6 млн тонн – до 18,4 млн тонн.

Рисунок 3 – Динаміка обсягів перевезень вантажів залізничним транспортом в/із Китаю

Транзитні перевезення територією України до Китаю склали 2,2 млн тонн, що менше на 393 тис. тонн. Загалом транзит у напрямку Китаю відбувається з Російської Федерації (97 %) та Білорусі (3 %). Основні транзитні вантажі – руда та лісні вантажі.

Перевезення до Китаю територією України відбувалися переважно через порти України – 99,9 % від загальних перевезень. Через сухопутні переходи лише 0,02 % об’єму вантажів.

Імпортні перевезення з Китаю до України складають 0,5 млн. тонн, що на 153 тис. тонн менше, ніж у 2019 році. Обсяги перевезень вантажів з Китаю, що перевозяться транзитом територією України, становлять 56 тис. тонн, що на 52 тис. тонн більше за 2019 рік.

Обсяги перевезень вантажів залізничним транспортом в напрямку портів України в 2020 році склали 98,6 млн тонн, на 81 тис. тонн менше, ніж у 2019 році. Основу вантажопотоку складають експортні перевезення (88 %). Перевезення в Китайську Народну Республіку в загальному обсязі експортних перевезень у напрямку портів займають 23 %.

Наразі Товариство активно працює в напрямку забезпечення привабливості українського транспортного потенціалу для перевезень вантажів з Китаю, у т. ч. шляхом розвитку контейнерних перевезень.

Так, у червні 2020 року був прийнятий перший пілотний контейнерний поїзд із КНР до України. На кінець 2020 року прибуло 22 таких поїзди, у складі яких перевезли 1 928 ДФЕ. За 7 місяців 2021 року до України на станцію Київ-Ліски прибуло 20 поїздів і 2 поїзди на станцію Чорноморська.

Поїзди курсують зі станцій Ухань, Яньтай, Наньчан, Дзінаньнань, Хенган, Сіньчжу та інших. У середньому за місяць на станцію Київ-Ліски прибуває три такі поїзди. Поїзди з Китаю привозять до України досить широку номенклатуру вантажів: вироби з кольорових металів та пластмаси, бурильні труби, добрива, медичне та фармацевтичне обладнання, товари легкої промисловості та безліч інших збірних вантажів. Відстань перевезення, що складає більше 9 тис. км територіями чотирьох країн (Китай, Монголія, Росія, Україна), поїзди долають за 15–20 діб. Після прибуття та здійснення необхідних формальностей всіма контролюючими органами, товари доставляються вантажоодержувачам – як в регіоні міста Києва, так і в інші регіони України.

Все це свідчить про неабиякий попит учасників ринку транспортних послуг на такі перевезення. Вже сьогодні до АТ «Укрзалізниця» надходять запити та пропозиції щодо зворотного завантаження поїздів у напрямку Китайської Республіки. Цей механізм потребує подальшого узгодження з китайською стороною задля збільшення кількості поїздів та розширення географії сполучень.

Також територією України курсують поїзди з Китаю до Європи та розпочато перевезення поїздів із завантаженими контейнерами у зворотному напрямку.

У 2020 році територією України перевезено 83 поїзди в напрямку країн ЄС (37 – у напрямку Польщі, 33 – Угорщини та 13 – Словаччини), а також 3 поїзди із Словаччини до Китаю. У складі поїздів перевозилися сорокафутові контейнери зі збірними вантажами (переважно товари народного вжитку).

За 7 місяців 2021 року територією України перевезено вже 102 поїзди в напрямку країн ЄС (54 – у напрямку Угорщини, 47 – Польщі та 1 – Словаччини), а також 5 поїздів із завантаженими контейнерами із Польщі до Китаю і 1 – із Словаччини.

При наявності обсягів перевезень вантажів АТ «Укрзалізниця» має можливість щоденного пропуску контейнерних поїздів по території України в напрямку різних країн Західної Європи. Задля підвищення конкурентоспроможності транзитних перевезень у сполученні Китай – Західна Європа, АТ «Укрзалізниця» зацікавлена в інвестиційних проєктах з китайськими компаніями щодо модернізації транспортної інфраструктури.

Подальше поглиблення економічного співробітництва КНР та України, а значить і зростання товарообігу між нашими країнами, приведе до підвищеної потреби в забезпеченні якісної логістики – як внутрішньої, так і експортно-імпортної. Налагодження ефективної комунікації з Міністерством транспорту Китаю, спільна робота над поліпшенням умов прямих та транзитних контейнерних перевезень дозволить АТ «Укрзалізниця» забезпечити необхідний рівень логістики залізницею.