Інтерв’ю голови правління Української асоціації китаєзнавців Віти Голод з головою ради директорів «Darnitsa Group» Дмитром Шимківим для журналу «Україна – Китай»

В.Г.: Щойно був затверджений план 14-ї п’ятирічки КНР, у якій Китай чітко дає зрозуміти світові свої прагнення стати технологічною наддержавою. Серед секторів, у яких КНР хоче досягти технологічної переваги, є фармацевтика. До 2023 року Піднебесна ставить собі за мету зайняти 30 % глобального фармринку. Китайські фармацевтичні компанії активно вивчають іноземні ринки з метою співробітництва, зокрема в науково-технологічній сфері. «Дарниця» – це лідер української фармацевтичної промисловості. Впевнена, що нашим китайським колегам було б цікаво більше дізнатися про діяльність Вашої компанії та про український ринок взагалі. Минулий рік був непростим для людства, але світова фармацевтична галузь переживає справжній бум. За даними PWC, глобальні витрати на ліки в 2020 році перевищили 1,3 трлн дол. Якою є динаміка фармацевтичного ринку України?

Д.Ш.: Ринок демонструє високу динаміку, незважаючи на виклики, спричинені пандемією Covid-19. Фармацевтика забезпечує 0,8 % ВВП та 10 % роздрібної торгівлі. Фарміндустрія – один з лідерів за створенням доданої вартості: кожний співробітник тут створює приблизно $43 тис. доданої вартості.

Галузь має значний потенціал: протягом останніх п’яти років ринок щороку зростав в середньому на 12 % і навіть в складному 2020 році виріс майже на 8 % у національній валюті. За оцінками аналітиків, у 2021 році очікується приріст на 6–11 %. На цьому фоні зростає питома вага експорту, він стає значущою частиною і для «Дарниці», і для ринку. У 2020 році компанія збільшила експортні поставки на 140 %.

В.Г.: Якими є перспективи зростання споживання лікарських засобів в Україні і якою в них є частка «Дарниці»?

Д.Ш.: У минулому році обсяги роздрібної реалізації лікарських засобів становили понад 1 млрд упаковок на суму $3,4 млрд. І тенденція до зростання споживання лікарських засобів буде зберігатися. «Дарниця» є найбільшим гравцем ринку з часткою 14,4 %. Кожна сьома упаковка лікарських засобів в аптеках України вироблена в «Дарниці», цьому сприяє наявність збалансованого портфоліо із 210 брендів у 12 АТС категоріях. У 2020 році ми представили 10 нових брендів в кардіологічному, неврологічному та інших терапевтичних класах. Понад 50 продуктових досьє знаходяться на етапі розробки. Сумарна потужність випуску нашої продукції – 670 млн упаковок в різних лікарських формах на рік дозволяє компанії забезпечувати внутрішній попит і розширювати міжнародну присутність.

Безумовно, китайські фармацевтичні компанії, які переважно в державній власності, мають значні ресурси і на науково-технічні розробки, і на модернізацію виробничих потужностей, на маркетинг та просування продажів за кордоном. Однак відомо, що «Дарниця» приділяє велике значення інноваційному розвитку.

В.Г.: Якими є обсяги інвестицій у компанію?

Д.Ш.: Ми утримуємо лідерство завдяки постійним змінам та інноваціям. Починаючи з 2008 року ми інвестували в розвиток компанії 235 млн євро. Ці інвестиції направлені на розвиток продуктового портфелю, цифрову трансформацію і технологічні вдосконалення. Маючи EU GMP сертифіковане виробництво, ми розвиваємо співпрацю з європейськими компаніями у сфері продуктової розробки та клінічних досліджень.