Кошовий С. А. Китай та діалоговий майданчик АСЕМ як модель взаємодії країн Азії та Європи у контексті викликів сучасності

С. А. Кошовий
к.і.н., головний консультант Управління забезпечення міжпарламентських зв’язків Апарату Верховної Ради України, голова правління Української асоціації китаєзнавців

Сучасне міжнародне співробітництво сьогодні здійснюється на підставі багатосторонніх договорів, які розповсюджуються майже на всі сфери міждержавних відносин. Це, наприклад, стосується охорони здоров’я та довкілля, зміни клімату, неконтрольованого пересування мігрантів і біженців, ядерного роззброєння тощо.

Жодну із згаданих проблем не можна розв’язати на рівні однієї держави. Йдеться передусім про міжрегіональний форум «Зустріч Азія – Європа» (Asia-Europe Meeting, далі – АСЕМ) – відкритий неформальний міжрегіональний діалоговий майданчик Євразійського континенту, в рамках якого здійснюється взаємодія країн-учасниць у царині політики та безпеки, у фінансово-економічній та соціально-культурній сферах.

Логотип міжрегіонального форуму «Зустріч Азія – Європа» (АСЕМ)

Зазначений міжрегіональний форум як діалоговий майданчик існує вже понад двадцять років. Зараз до складу АСЕМ (亚欧会议) входять 53 країни-учасниці: 31 держава від Європи – це 28 країн-членів Євросоюзу, Норвегія, Швейцарія, секретаріат Європейської комісії та 22 від країн Азії – 10 країн – учасниць АСЕАН, секретаріат цього об’єднання та низка країн регіону, серед яких: Австралія, Бангладеш, Індія, Казахстан, Китай, Монголія, Нова Зеландія, Пакистан, Республіка Корея, РФ, Японія. Україна перебуває на етапі розгляду її заявки країнами-членами.

Варто нагадати, що перша Азіатсько-Європейська зустріч (АСЕМ) за участю лідерів 25-ти країн Азії та Європи пройшла у м. Бангкок (Королівство Таїланд) у березні 1996 р., коли засідання було офіційно започатковане з ініціативи Франції та Сінгапуру у 1994 р. Метою заходу стало зміцнення взаєморозуміння і взаємодовіри, сприяння встановленню відносин всебічного партнерства нового типу між Азією і Європою через політичний діалог, економічне співробітництво та соціально-культурні обміни.

Спочатку у складі 15 країн-членів ЄС, 10 держав-членів АСЕАН, а також Китаю, Японії, Кореї та Європейської Комісії, AСEM поступово розширив своє членство і сьогодні включає 53 партнерів-учасників діалогу. Впродовж історичного періоду існування діалогового майданчика відбулося його розширення у кілька хвиль, а саме – у 2004 р. приєдналися 13 нових країн-членів, 2008 р. – 6 нових країн-членів, 2010 р. – 3 нових країни, 2012 р. – 3 нових країни, 2014 р. – 2 нових країни-члени.

Слід звернути увагу на те, що сукупно на АСЕМ припадає 55% світової торгівлі, 65% світового ВВП, 60% населення світу та 75% глобального туризму. Водночас, наголошуємо, що АСЕМ адаптовується до сучасних еволюціонуючих змін у глобальній архітектурі світу

У період активних дискусій з приводу оптимальних шляхів розбудови відносин, багатосторонність – це єдина можлива відповідь на глобальні проблеми, з якими стикається світ, та спосіб подолання викликів, що виникають перед мультилатералізмом.

Варто відзначити, що досить активно у рамках роботи АСЕМ та інших майданчиків, ООН зокрема, ідею «мультилатералізму» просуває делегація Китаю, яка неодноразово відзначала важливість її розвитку та укріплення ролі ООН задля підтримки миру і безпеки.

Сьогодні мультилатералізм діє між кількома державами чи групами держав та трактується як modus operandi (тобто спосіб дії) у світовій політиці. Це суттєво відрізняється від того, коли будь-яка країна діє самостійно (що є унілатералізмом) або домовляється з іншою країною (тобто білатералізм).

Символічно, що за таких умов було започатковано День AСEM – день, коли «Азія зустрічається з Європою / Європа зустрічається з Азією», який відзначають щороку 1 березня, оскільки його було ініційовано 1 березня 2017 р. на честь І-го засідання AСEM 1 березня 1996 р. в Бангкоку.

 

ІНСТИТУЦІЙНІ МЕХАНІЗМИ РОЗВИТКУ ВЗАЄМОДІЇ В РАМКАХ АСЕМ

Що два роки, за звичай по парних роках, проводяться саміти АСЕМ (ASEM Summit, 亚欧首脑会议), на яких присутні глави держав і урядів. Метою їх проведення є визначення пріоритетів партнерства в рамках наявної моделі взаємодії. Станом на сьогодні, всього відбулося вже 12 самітів. Наступна 13-та Азіатсько-Європейська зустріч (ASEM13) відбудеться у столиці Камбоджі – місті Пномпень у 2020 р. Між самітами проходять наради міністрів закордонних справ (ASEM Foreign Ministers Meeting, ASEM FMM, 亚欧外长会议) в рамках яких випрацьовується загальна координація та планування політики АСЕМ, прийняття відповідних керівних документів та затвердження нових ініціатив. 14-та зустріч міністрів закордонних справ відбудеться цьогоріч в Іспанії.

Робочим органом АСЕМ є механізм засідань старших посадових осіб (Senior Officials Meeting, ASEM SOM, 亚欧高官会议), які збираються на регулярній основі для обговорення доповідей, підготовки до наступних самітів і засідань міністрів закордонних справ, відповідають за координацію та управління діяльністю АСЕМ у різних сферах, включаючи перегляд, доопрацювання нових ініціатив та консультаційних документів, а також попередній обмін думками щодо міжнародних та регіональних питань спільного інтересу.

Для здійснення поточної праці з різних напрямків кооперації проводять також конференції-зустрічі міністрів транспорту (ASEM Transport Ministers Meeting, ASEM TMM), освіти (ASEM Education Ministers Meeting, ASEM ME), культури (ASEM Culture Ministers Meeting, ASEM CMM), фінансів (ASEM Finance Ministers Meeting, ASEM FinMM), міграції, праці та зайнятості (ASEM Labour and Employment Ministers Conference, ASEM LEMC), питань екології (ASEM Environment Ministers Meeting, ASEM EnvMM) та економічного розвитку (ASEM Economic Ministers Meeting, ASEM EMM). На них присутні представники відповідних профільних міністерств країн-членів. Варто зазначити, що заходи в рамках Діалогу «Європа-Азія» здійснюють без інституціоналізації на різних рівнях.

Робота за галузевими напрямками здійснюється у форматі проведення конференцій, семінарів, «круглих столів», під час яких учасники обмінюються досвідом, обговорюють можливості та перспективи налагодження, подальшого просування взаємодії між державами Європи та Азії у пріоритетних напрямках, наповнюючи відносини реальним щоденним змістом. Рішення та рекомендації таких зустрічей виносять на розгляд профільних нарад міністрів і зустрічей лідерів.

 

Важливою частиною загального процесу співпраці в рамках АСЕМ є заходи по лінії «паралельних» діалогів: конференції парламентського партнерства, бізнес-форуми (Asia-Europe Business Forum, AEBF, 亚欧商业论坛), форуми народної дипломатії (Asia-Europe People’s Forum, AEPF, 亚欧人民论坛), експертні зустрічі представників аналітичних структур сторін, які організовують раз на два роки у безпосередній прив’язці до самітів.

Як ми вже зауважували, у реалізації своїх цілей діалоговий майданчик АСЕМ спирається також на підтримку парламентарів країн-членів через їх спеціально утворену структуру. Це, відповідно, парламентський вимір АСЕМ – парламентське партнерство (Asia-Europe Parliamentary Partnership – ASEP, або АСЕП, 亚欧议会伙伴会议) є важливою частиною загального процесу співпраці в рамках форуму «Азія-Європа», корисним майданчиком для міжпарламентських контактів та сприяє розбудові прямого міжпарламентського діалогу між законодавцями, створюючи потужне партнерство між Азією та Європою. Варто акцентувати увагу, що у вересні 2018 р. у стінах Європарламенту у м. Брюссель відбулося Х засідання АСЕП (ASEP10). Зауважимо, що за підсумками засідань АСЕП приймають декларацію, яку ухвалюють під час засідання глав урядів та країн.

Необхідно підкреслити, що діяльністю АСЕМ керують координатори, у складі яких по два представники від європейської групи: (постійний координатор від Єврокомісії і координатор від поточного голови Євросоюзу) та від азіатської групи: (підгрупи країн-членів АСЕАН і підгрупи країн Північно-Східної та Південної Азії). Поточним координатором європейської групи є ЄС та Австрія, а поточним координатором азіатської групи є Філіппіни та Пакистан.

 

Всі рішення ухвалюють консенсусом. Відносно прийому нових учасників діє т. зв. правило «подвійного ключа», що наділяє правом голосу кандидатів як азіатської, так і європейської групи.

В рамках АСЕМ для реалізації проектів у гуманітарній та культурній сферах 15 лютого 1997 р. був заснований Фонд «Азія-Європа» (АСЕФ, ASEF, 亚欧基金 会), який є єдиним постійно діючим органом цього діалогового майданчику. Фонд базується у Сінгапурі та діє як «єднальний ланцюг» між АСЕМ та громадянським суспільством, сприяючи інтелектуальному, культурному та міжособистісному обміну між народами Азії та Європи.

Сьогодні Фонд АСЕФ реалізує понад 25 різноманітних проектів щорічно. Вони включають не менше 100 заходів – переважно конференцій, семінарів, робочих зустрічей, лекцій, підтримку оприлюднення публікацій та розміщення на онлайн-платформах. Впродовж 22 років діяльності до реалізації різних тематичних заходів залучені 125 партнерських організацій з багатьох країн. Щороку у діяльності АСЕФ беруть участь понад 3 тис. представників Азії та Європи. Варто наголосити, що діяльність в рамках АСЕФ доповнює головну мету AСEM – створення платформи політичного та економічного діалогу між лідерами країн Європи та Азії. Віднедавна був запроваджений ще один формат взаємодії – «Ректорська конференція та студентський форум» (ASEF Rectors Conference and Students Forum, ARC) – з метою сприяння освітнім, науковим обмінам поміж освітніх закладів країн-партнерів АСЕМ.

Також з метою обговорення та розв’язання питань молодого покоління було ініційовано започаткування Саміту молодих лідерів країн-членів АСЕМ (ASEF Young Leaders Summit, ASEFYL, 亚欧青年领袖峰会). Третій саміт з питань молодіжної політики відбувся у 2018 р.

 

ХІІ-Й САМІТ «АЗІЯ-ЄВРОПА» У БРЮССЕЛІ

У Брюсселі 18-19 жовтня 2018 р. відбувся ХІІ-й Саміт «Азія-Європа» (第十二届亚欧首脑会议), головною темою заходу торік була «Європа і Азія: глобальне партнерство для глобальних викликів». Саміт очолив Президент Європейської Ради Дональд Туск.

У зустрічі взяли участь глави держав та урядів або їх високі представники з 51 азіатської та європейської країни, Голова Європейської комісії та Генеральний секретар АСЕАН.

У рамках саміту відбулися окремі зустрічі ЄС-Південна Корея і ЄС-АСЕАН, а також було підписано угоду про вільну торгівлю між ЄС та Сінгапуром. Очевидно, що в Європі усвідомлюють всю важливість міцніючої Азії, а в Азії цілком зважають на потенціал європейського ринку.

 

Саміт «Азія-Європа» є механізмом вищого рівня в рамках форуму «Азія-Європа», який проводиться раз на два роки почергово в азіатській або європейській частині континенту і визначає керівні принципи та напрямок розвитку форуму. Відповідно до своєї моделі АСЕМ характеризуються «м’яким» характером, основними рисами якого є:

  • принцип консенсусу, компромісу та консультацій у процесі ухвалення спільних рішень;
  • консультативна роль інституцій, внаслідок чого їхні рішення мають не обов’язковий, а рекомендаційний характер;
  • відсутність наднаціонального органу, де однаково важливою є роль кожної країни.

Саміт АСЕМ відбувся з метою зміцнення співпраці між Азією та Європою, зосереджуючись на трьох головних складових, включаючи політичний та безпековий компонент, економічний та фінансовий рівень, соціальний, культурний та освітній вимір.

В рамках Брюссельського саміту відбулися плідні дискусії щодо торгівлі та інвестицій, сталого розвитку та клімату, міграційних питань, а також з широкого спектру питань безпеки, таких як тероризм, нерозповсюдження ядерної зброї, кібербезпека тощо.

Китайська Народна Республіка і АСЕМ

КИТАЙ – важливий учасник АСЕМ, один із його засновників, який активно просуває розвиток та розбудову форуму. Країна незмінно надає великого значення і активно бере участь в заходах АСЕМ у всіх його сферах діяльності. Країна була ініціатором і господарем проведення багатьох спеціалізованих зустрічей на рівні міністрів, відіграє важливу роль у зміцненні і розвитку взаємин всебічного партнерства нового типу між Азією і Європою.

Колишні китайські прем’єр-міністри Лі Пен (李鹏), Чжу Жунцзі (朱镕基) і Вень Цзябао (温家宝), екс-Президент Китаю Ху Цзіньтао (胡锦涛) і чинний Голова Держради КНР Лі Кецян (李克强) взяли участь у попередніх зустрічах на вищому рівні з 1996 по 2018 рр., виступаючи за зміцнення діалогу та співпраці між Азією та Європою.

За цей час Китай вже вніс понад 30 пропозицій щодо дієвої, практичної співпраці під час проведення самітів АСЕМ та отримав їх широку підтримку.

Пропонуємо коротко заглибитися в історію та побіжно розглянути ініціативи китайської сторони в рамках проведення самітів АСЕМ.

Під час інаугураційного саміту представники Китаю наголосили, що нове партнерство у форматі Азія-Європа має дотримуватися п’яти основних принципів і спир атися на них:

  • поважати один одного і ставитися один до одного як рівноправні;
  • шукати спільну точку зору, відкидаючи відмінності і спираючись на досвід один одного;
  • підвищувати взаєморозуміння та довіру;
  • шукати взаємну вигоду та взаємодоповнюваність;
  • дивитися у майбутнє і працювати з метою спільного розвитку.

У рамках проведення ІІ саміту АСЕМ Китай надав підтримку у створенні Трастового фонду AСEM. Крім того, ініціатива КНР скликати Азіатсько-європейську зустріч міністрів науки і технологій для зміцнення науково-технічного співробітництва була включена до виступу Голови засідання.

На ІІІ саміті Китай запропонував провести зустріч Міністрів довкілля АСЕМ, симпозіум з питань збереження лісів та сталого розвитку, а також семінар щодо боротьби з транснаціональною злочинністю.

Під час IV саміту АСЕМ Китай запропонував провести семінар з питань боротьби з тероризмом, конференцію високого рівня з питань сільськогосподарського співробітництва, а також конференцію АСЕМ з питань культур і цивілізацій.

V саміт АСЕМ ознаменувався тим, що Китай та Франція спільно підготували Декларацію АСЕМ про діалог між культурами та цивілізаціями. Китай також запропонував провести Азіатсько-європейський форум політичних молодіжних лідерів, а також цільову виставку AСEM з питань торгівлі та інвестицій.

В рамках VI саміту АСЕМ Китай запропонував три конкретні ініціативи співпраці – щодо розвитку малих і середніх підприємств, щодо запобігання та контролю над пташиним грипом, а також щодо обміну досвідом розвитку сільських територій між Азією та Європою. Китай також оголосив про проведення третього міжконфесійного діалогу АСЕМ у місті Наньцзін (провінція Цзянсу).

Під час проведення VII саміту АСЕМ представники Китаю запропонували чотири нові ініціативи: мережу екологічних міст «ASEM Eco-City», проведення фестивалю культури та мистецтв AСEM, сприяння торговельній безпеці та сприянню азіатсько-європейській торгівлі, а також співпрацю AСEM з розбудови спроможності ліквідації наслідків катастроф.

Ознакою VIII саміту АСЕМ стало те, що Китай висунув чотири нові конкретні ініціативи співпраці: створення Центру досліджень та використання водних ресурсів AСEM, проведення другої зустрічі міністрів транспорту AСEM, проведення симпозіуму з питань сталого управління лісами для розв’язання питань зміни клімату, а також проведення навчального семінару з питань технічного та професійного навчання.

На IX саміті АСЕМ Китай запропонував ініціативи щодо поглиблення співпраці між Азією та Європою: проведення симпозіуму AСEM щодо майбутнього розвитку діалогового майданчику «Зустрічі Європа – Азія» та збільшення щорічних внесків до AСEM до 500 тис. дол. США.

В рамках X саміту АСЕМ Китай запропонував проведення зустрічі-діалогу АСЕМ щодо промислового розвитку, будівництво центру співробітництва АСЕМ для наукових технологій та інновацій та проведення співпраці АСЕМ з питань інвалідності.

Під час XI саміту АСЕМ Китай запропонував дві ініціативи практичного співробітництва: проведення семінару АСЕМ із всебічної підтримки фінансування підприємств малого та середнього бізнесу, організація проведення форуму високого рівня з питань розвитку цифрового зв’язку.

Варто зазначити, що впродовж минулих 11 самітів ініціативи Китаю охоплювали різні сфери, включаючи торгівлю, навколишнє середовище, боротьбу з тероризмом, високі технології, соціальні та гуманітарні питання тощо.

Китай готовий разом з іншими учасниками домагатися успішного втілення рішень за результатами останнього ХІІ саміту АСЕМ, надати новий поштовх євразійському співробітництву у відповідності до цілей сталого розвитку та настановчих принципів ООН:

  • по-перше, на основі принципів взаємної поваги, рівноправного діалогу і досягнення єдності думок шляхом консультацій зміцнювати політичну взаємодовіру, поглиблювати відносини партнерства;
  • по-друге, досягти консенсусу між Азією і Європою, разом виступити на захист мультилатералізму, який є ключем до досягнення нового балансу на планеті та спільно відповідати на глобальні виклики;
  • по-третє, використовуючи потенціал будівництва в рамках ініціативи «Пояс і шлях» та інструменти взаємозв’язку, поглибити ділове співробітництво, здійснити спільний розвиток і процвітання;
  • по-четверте, просунути обговорення напрямків співпраці Азії та Європи, подальшої діяльності та подібних питань, прийняти довгостроковий план розвитку, зробити реальні кроки в цьому напрямку, підвищити загальний рівень взаємодії та розвитку євразійського регіону.

Таким чином, головними характеристиками діяльності АСЕМ є неформальний характер діалогу, принциповий наголос на рівноправній участі, багатовимірність діяльності та поєднання взаємодій на найвищому рівні з контактами на рівні суспільств держав-учасниць. Метою започаткування стало бажання тіснішого партнерства поміж двох континентів, поглиблення співпраці між Азією та Європою, зв’язків між країнами, людьми, бізнесом та різноманітними установами та інституціями.

Як вірно зауважив під час свого виступу в рамках проведення ХІІ Саміту «Азія-Європа» Голова Держради КНР Лі Кецян: «Азіатські та європейські країни мають працювати спільно, щоб відігравати провідну роль у захисті багатосторонності та побудові відкритої світової економіки».

Глобальні виклики потребують глобальних рішень. В цілому, AСEM все ще навряд чи є широко відомою структурою, за невеликим винятком вищих посадових осіб, науковців, експертів та політиків. Ми маємо працювати більше, щоб зробити AСEM більш помітною, впізнаваною та відомою широкому загалові.

Україна також прагне посилити співпрацю не тільки на двосторонній, але й на багатосторонній основі, на діалоговому майданчику АСЕМ зокрема.

Україна офіційно подала заявку на приєднання до АСЕМ у 2014 р. Ми сподіваємося на підтримку Китаю у цьому питанні, що неодмінно сприятиме ширшому різноманітному обміну і розширенню дружніх зв’язків між Україною та КНР зокрема. Безперечно, це сприятиме спільному розвитку й процвітанню, відповідатиме інтересам народів наших країн.

Очевидними є переваги використання АСЕМ для підтримки контактів з економічними партнерами – на держави, що беруть участь в цьому форумі, припадає понад 2/3 зовнішньої торгівлі України, у тому числі понад 90% торгівлі України з азіатськими державами.