Єфремова В. Вийшов сіяч сіяти…

Валентина Єфремова
мистецтвознавець, заслужений працівник культури України, лауреат премії ім. Платона Білецького, член Художньої Ради Музею Тараса Шевченка у Пекіні.

Напружене ХХІ століття вражає потужною енергетикою в якій вирує боротьба добрих та руйнівних сил. Планета буквально пульсує розмаєм інформації, яка створює тривожну хвилю у суспільстві. Але як би не складалося життя, людина тягнеться до світла, добра та краси. Свідком цього стали мистецькі заходи в столиці України, які були влаштовані в рамках тижня китайсько-українського культурного обміну «Один пояс, Один шлях».

Дві різних культури, дві різних національних візитівки, а внутрішній зміст один: збагатити уявлення людини про навколишній світ через позитивні художні образи, прокласти міст дружби між двома братніми народами, сприяти толерантним міждержавним відносинам.

Так, по весні 2017 року, у виставкових залах Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури відбулася знакова виставка під назвою «Китайський живопис Сеї від Лао Цзя». Спільний проект влаштували Посольство України в КНР, Центральна академія мистецтв КНР, Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури України, Галерея Лао Цзя та Союз міст Шовкового шляху. Два вищих учбових заклади – НАОМА, ректор Андрій Чебикін, та Китайська Центральна академія художніх мистецтв, ректор Фань Дгань, спробували покласти на важелі образотворчого мистецтва дві різних культури та школи.

Відкриваючи виставку, проректор НАОМА з наукової роботи, кандидат мистецтвознавства Остап Ковальчук зробив наголос на тому, що 2017-й рік знаковий для України, зокрема для зміцнення україно-китайських відносин. Ювілейні дати – 100-річчя НАОМА та 25- річниця встановлення дипломатичних взаємовідносин між Україною та Китаєм стали вагомою площадкою для взаємних творчих ініціатив.

Куратор виставки віце-президент Китайської академії живопису та каліграфії Алан Юй зазначив, що представлена виставка демонструє творчість відомого в Китаї художника імпресіоністичного напряму, майстра каліграфії, фахівця з питань історії образотворчого мистецтва, сповідача духовних цінностей. Лао Цзя пройшов певний шлях по створенню власного художнього стилю у якому через динамічне самовираження виникають художні образи. Так в імпресіоністичній манері, буквально на одному подиху, художник розвиває сюжет в якому вирує життя.

Лао Цзя бездоганно володіє провідними техніками китайського малюнку та живопису під назвою гохуа, також він демонструє вершини живопису через опанування старовинного стилю сеі. Представлені твори вражають поєднанням сучасних тенденцій образотворчої мови з традиційними китайськими принципами розкриття ідеї, як основного стрижня картини. Лао Цзя наповнює мистецький простір красномовними сюжетами де поєднані каліграфія та експресивна живописна техніка. Тому картини художника нагадують сагу з історії китайського народу, розтлумачити яку особливо цікаво тим, хто цікавиться Піднебесною.

У цьому колообігу історичних подій, пошуку споконвічних істин, сюжетів з повсякденного життя простого люду розкривається глибокий сенс існування людини на землі. Філософське мислення художника наповнює створені картини життєвими цінностями та красою навколишнього світу. Твори збагачені мажорною палітрою, в якій домінують яскраві кольори в обрамленні білих
площин. Митець використовує символи першоелементів, гармонійно поєднуючи стародавні традиції з сучасними новаціями. Загалом такий підхід сприяє наповненню художніх творів естетичною значимістю.

Що привертає увагу митця?

У представлених картинах, створених за останні тридцять років, ми бачимо «Мати та дитя», «Початок роду людського», «Юність», мотиви рідного довкілля, де лунають старовинні пісні, палає «Червона зоря», світиться чистотою «Джерело» і розкривається філософська думка про «Цілісність неба і землі». Художника хвилює існування людини на землі та засоби, якими вирішує вона свої проблеми. Митець сповідує мирне життя, тому на його картинах квітнуть сади, гомонить степ з могутніми буйволами, табунами коней, а поруч вирує народне свято як данина добра та радості. Художник володіє бездоганною композиційною побудовою, заповнюючи простір на картині енергійною ритмікою ліній та об’ємів. Виникає гармонійне співвідношення чистого простору та кольорових градацій, які свідчать про завершеність творчому задуму автора. Особливо це стосується творів панорамного рішення, саме в них розкривається монументальне бачення митця, як на картинах «Степові брати», «Підганяють коней» або «Ранковий промінь».

На думку мистецтвознавців, творчі досягнення художника «сягають в далину яскравим променем». Ось чому біля творів Лао Цзя зупиняється час, глядач занурюється в історичні події, де головним героєм є людина в оточенні самобутньої природи Китаю. Перед нами твори, наповнені філософським змістом: це гори з характерними обрисами верхівок, дороги, які кружляють в оточенні могутніх дерев, водоспади з життєдайною енергетикою. Серед такого оточення розгортається дійство у просторі та часі, з людьми, конями, буйволами, квітами та вишуканими рослинами. Художник дає можливість глядачу помилуватися побаченим, в процесі якого виникає своєрідна розмова, яка впливає на формування естетичних смаків.

Творам Лао Цзя притаманний динамічний дотик пензля з характерними розчерками, які передають внутрішню енергію митця.

Тому виникає враження, що перед глядачем картини – обереги, наповнені позитивного психологічного змісту як головного критерію внутрішнього світу людини. Такий творчий підхід підтверджує, що за оригінальним технічним виконанням стоїть високий фаховий рівень художника.

Розділити радість події прийшли видані діячі мистецтва, представники громадських та політичних організацій, керівництво Інституту публічної та культурної дипломатії України, мистецтвознавці, студенти, музейні працівники, журналісти. Китайську делегацію очолили донька та син Лао Цзя, який розміняв своє восьмидесятиріччя…

Присутні мали честь отримати каталог виставки, де у вступному слові Посол України в КНР О. Дьомін зазначив, що такі спільні україно-китайські проекти сприяють духовному зближенню наших країн, тому це ще одна цеглина у фундаменті дружби, закладеній з давнини нашими предками та вагомий ланцюжок у зміцненні дипломатичних відносин.

Духовне життя китайського народу означене творчістю провідних китайських художників, серед яких ім’я Лао Цзя є правофланговим. Вийшов сіяч засівати своє творче поле з серцем переповненим любов’ю до людей, прагненням змінити світ на краще.

Мабуть тому картини Лао Цзя руйнують мовні, релігійні та соціальні бар’єри створюючи свою оазу любові. Зерна сіяча дали добрі паростки і відгукнулися в серцях українських глядачів симпатією, вдячністю та вірою у світле майбутнє.