Ван Цзіфен. Досягнення Китаю та перспективи зміцнення антикорупційної співпраці з Центральною та Східною Європою

Ван Цзіфен
молодший науковий співробітник Інституту соціології Академії суспільних наук КНР

ВИСОКИЙ РІВЕНЬ КОРУПЦІЇ НА МІЖНАРОДНІЙ АРЕНІ

Широко відомо, що соціально-історичний феномен корупції є проблемою, яка загрожує усьому світові, адже може впливати на діяльність будь-якої держави чи регіону. Хоча в останні роки багато країн докладають іще більших зусиль до боротьби з корупцією та вже досягли певних позитивних результатів, ця проблема, на жаль, і досі є актуальною. Корупція стає причиною багатьох економічних криз, соціальних негараздів і навіть може призвести до краху політичної влади. Відповідно до останньої інформації, рівень корумпованості багатьох країн є дуже високим у всіх сферах діяльності. Згідно з даними, опублікованими на офіційному сайті Організації Об’єднаних Націй, щорічний обсяг хабарів у світі оцінюється приблизно в 1 трильйон доларів США, а усі збитки, заподіяні корупцію, сягають 2.6 трильйонів доларів, що дорівнює понад 5% від світового ВВП. І що більше – за останні роки рівень корупції зростає у різних куточках світу. Деякі «гучні» справи, як-от випадки корупції у військово-морських силах США, Бразильській нафтовій компанії, корупційна діяльність колишнього президента Корейської Республіки Пак Кин Хє, широко висвітлюються ЗМІ. Найбільш вражає рівень участі держави у корупційних махінаціях, величезні суми, що фігурують у них, та особи, які причетні до нелегальної діяльності. Такі виклики постають навіть перед тими країнами, які донедавна вважали більш-менш некорумпованими.

З іншого боку, з інтернаціоналізацією економічного та суспільного життя корупція вже є не лише проблемою окремих країн, вона перейшла на міжнародний рівень. Глобалізація певною мірою забезпечує додатковий простір для нелегальної діяльності. Глобальний потік капіталу, ресурсів та кадрів допомагає приховати корупцію в комерційних операціях, уникнути покарання через відмінності у законодавчих системах та культурах різних країн.

Це створює додаткові труднощі для різних країн щодо боротьби з корупцією. Спільна протидія транскордонній корупції, що на сьогодні є спільною вимогою всіх членів міжнародної спільноти, а особливо країн, що розвиваються, безумовно, зміцнюватиме міжнародне співробітництво.

Наразі більшість країн світу завершили формування правової системи та перший етап побудови системи «запобігання корупції». Питання посилення антикорупційної стратегії та міжнародної співпраці в рамках уже наявного співробітництва стане ключовим елементом боротьби з корупцією впродовж найближчих декількох років.

ЗУСИЛЛЯ КНР У РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОЇ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ СПІВПРАЦІ

З 2012 року Китай розгорнув масштабну антикорупційну кампанію на внутрішньому та міжнародному рівнях.

ПО-ПЕРШЕ, країна зосередила свої зусилля на так званій програмі «стратегія мух та тигрів», яка робить акцент на тому, що будь-який, навіть найменший злочин не має залишатись без кари, адже дрібні справи «мух», тобто незначних корупціонерів на побутових рівнях, допомагають у вистежені «тигрів», або ж тих, хто чинить протиправні дії на державному рівні. У рамках цієї кампанії, Китай вже розглянув понад 440 справ, у яких задіяні понад 150 посадових осіб на рівні чиновників та вище, що були помічені у корупційній діяльності. Загалом, було розглянуто понад 2.6 мільйонів справ, у яких фігурували понад 1.5 мільйонів осіб.

ПО-ДРУГЕ, Китай вдосконалив національну правову систему боротьби з корупцією, внутрішню партійну систему та норми Комуністичної партії Китаю. З метою підвищення рівня верховенства права, держава сформувала низку законів, як-от «Закон про державний контроль». По-третє, Китай присвятив чимало часу на реформування антикорупційної системи та створив єдине ефективне антикорупційне агентство – Національний комітет з нагляду. До того ж, держава запровадила систему патрулювання та посилила державний аудит, що також підвищило шанси на виявлення корупції. Усі ці дії допомагають Китаю створити систему «запобігання корупції» у всіх правових сферах, загнати владу «у залізну клітку правової системи».

Що стосується міжнародного рівня, Китай започаткував програму так званого «Sky Net», метою якої є виявлення корупціонерів, які впродовж багатьох років переховуються від правосуддя за кордоном. Завдяки цій ініціативі, з 2014 року Китай викрив понад 3400 осіб у понад 90 країнах та повернув понад 9 мільярдів юанів. На додачу, держава зміцнила судову співпрацю та обмін інформацією з іншими регіонами, уклала понад 130 міжнародних угод про взаємну правову допомогу, про повернення корупційних коштів, про екстрадицію з понад сімдесятьма країнами. На останок, Китай запропонував серію антикорупційних ініціатив міжнародного співробітництва, що спрямовані на створення механізмів антикорупційної співпраці таких організацій як ООН, G20, АТЕС, ШОС та країн БРІКС, які, в свою чергу, стимулюватимуть створення нового міжнародного антикорупційного ладу.

МІЖНАРОДНА АНТИКОРУПЦІЙНА СПІВПРАЦЯ між КНР та Центральною і Східною Європою у рамках програми «ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ»

14 травня 2017 року під час проведення Форуму міжнародного співробітництва «Один пояс, один шлях» Голова КНР Сі Цзіньпін заявив, що необхідно побудувати некорумпований «Один пояс, один шлях». Наразі Центральна та Східна Європа є ключовими учасниками цієї ініціативи, а тому посилення антикорупційної співпраці з цим регіоном є важливою частиною співробітництва Китаю та країн Центральної та Східної Європи, що вже стала відомою під назвою «Формат 16+1».

На сьогодні існує певна основа для такої співпраці, проте сама вона перебуває на початковому етапі розвитку. З року в рік стале просування ініціативи «Один пояс, один шлях» допомагає регіонам зміцнювати економічне співробітництво, збільшувати інвестиції та посилювати співпрацю у сферах туризму, науки та техніки, освіти, сервісу, сільського господарства та фінансів. В цілому всі країни досягли міцних домовленостей щодо необхідності зміцнювати антикорупційну міжнародну співпрацю та щодо створення чистого і здорового бізнес-середовища, а також щодо зміцнення прозорих двосторонніх торгово-економічних відносин. Але у конкретних випадках різниця у рівні корупції країн Центральної та Східної Європи, відмінності їхніх антикорупційних та правових систем, соціальних та культурних уявлень все ще перешкоджають нормалізації антикорупційної співпраці. Хоча Китай уже підписав угоди про цивільну, кримінальну та судову допомогу та екстрадицію з Білоруссю, Польщею, Румунією, Україною, Литвою тощо, програма з антикорупційної співпраці все ще не впроваджена цілком.

Майбутня антикорупційна співпраця між КНР та країнами Центральної і Східної Європи може концентруватися на таких аспектах:

  • Зміцнення взаємозв’язків між антикорупційними стратегіями, максимізація спільних інтересів, зменшення потенційних перешкод у співпраці та створення нормального механізму роботи та консультацій;
  • Спільна розробка відповідних стандартів та правил для запобігання корупційним ризикам у сферах інвестицій та фінансування підприємств, фінансового співробітництва, управління проектами тощо;
  • Посилення правоохоронної кооперації: базуючись на «Конвенції ООН проти корупції», розгортати співпрацю щодо екстрадиції, взаємної правової допомоги та повернення коштів корупціонерів до бюджету, покращувати механізми співпраці щодо заборони корупціонерам перетинати кордон та щодо повернення коштів, розширювати мережу співробітництва проти корупції;
  • Підвищення рівня обміну інформацією про боротьбу з корупцією через заохочення усіх антикорупційних, судових, фінансових та інших установ, проведення відповідних академічних обговорень, ділових зустрічей та тренінгів. Країни уздовж ініціативи «Один пояс, один шлях» досягли різного успіху щодо формування некорумпованих урядів. Спираючись на принцип «взаємної вигоди та спільного виграшу», необхідно запозичувати досвід та навчатися один у одного, підтримуючи загальний стан некорумпованості та рівень «приборкання» корупції усіх країн уздовж «Одного поясу, одного шляху».

Переклад з китайської Ольги Далте