Сушко Є. О. «Один пояс, один шлях»: виклики дійсності та міжнародно-правові аспекти (виступ на III-й Міжнародній конференції з економіки, фінансів та менеджменту (ICEFMS 2018))

Є. О. С ушко
к.ю.н., засновниця Elsushko Ltd. та Elsushkolawyers, член Української асоціації китаєзнавців, член Асоціації правників України, член Європейсько-Китайської асоціації правових досліджень, член Китайської асоціації судового аналізу

27-29 травня 2018 р. у м. Ханчжоу (Китай) відбулася III Міжнародна конференція з економіки, фінансів та менеджменту (ICEFMS 2018). Згідно з Регламентом цієї конференції, доповідь кожного ключового учасника становила 40 хвилин англійською мовою.

На конференцію були запрошені три основні доповідачі: д-р Кевін Х. Чжан, професор кафедри економіки, Університет штату Іллінойс, США; д-р Сяокуань Цзян, доцент кафедри фінансів, Коледж бізнесу, Міжнародний Університет Флориди, США; та к.ю.н. Єлизавета Сушко, член Української асоціації китаєзнавців, засновниця Elsushko Ltd. та Elsushkolawyers. У конференції також взяли участь фахівці-науковці та практики з Китаю, Великої Британії, Малайзії, Таїланду та ін. країн. Під час своєї промови Є. О. Сушко презентувала Українську асоціацію китаєзнавців, ознайомила представників міжнародного наукового та бізнес-середовища з основами діяльності Асоціації, а також представила експертну думку доктора філософських наук, президента Української асоціації китаєзнавців В. О. Кіктенка щодо проблемних аспектів у реалізації стратегії Китаю «Один пояс, один шлях».

Д-р Цзян Сяокуань читає вступне слово перед доповіддю Є. О. Сушко

«ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ»: ЗМІСТ

Зацікавлення різних країн співпрацею з Китаєм зростає, особливо завдяки ініціативі «Один пояс, один шлях» (Новий Шовковий шлях), яку оголосив у 2013 р. Голова КНР Сі Цзіньпін. Це багатосторонній і масштабний інфраструктурний проект зі з’єднання Азії та Європи автомобільним, залізничним та морським транспортом.

«Один пояс, один шлях» об’єднує проекти «Економічного поясу Шовкового шляху» (фокусується за напрямком прадавнього шляху через Центральну Азію) і «Морського Шовкового шляху XXI століття» (пов’язує південне узбережжя КНР із Східною Африкою та Середземним морем).

Дискусія між Професором Кевіном Х. Чжаном та Є. О. Сушко щодо реалізації Стратегії «Один пояс, один шлях»

СПІВВІДНОШЕННЯ ОСНОВНИХ ПРИНЦИПІВ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ «ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ» ТА ПРИНЦИПІВ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА

У 2017 р. у Пекіні під час Форуму міжнародного співробітництва «Один пояс, один шлях» Голова КНР у своїй промові особливо наголосив на таких принципах співпраці між державами в рамках реалізації стратегії «Один пояс, один шлях» як мирна співпраця, відкритість та інклюзивність, обопільне навчання, обопільний виграш.

У Декларації «Про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин та співробітництва між державами згідно зі Статутом ООН», прийнятій Резолюцією ГА ООН № A/RES/2625(XXV) від 24.10.1970 р., закріплено обов’язок держав співпрацювати згідно зі Статутом ООН, здійснювати свої міжнародні відносини в економічній, соціальній, культурній, технічній і торговій галузях відповідно до принципів суверенної рівності та невтручання.

Якщо звернутися до ст. 1 Статуту Організації Об’єднаних Націй, то ми побачимо, що основною метою та принципами діяльності ООН є саме підтримка міжнародного миру та безпеки, і з цією метою – вживання ефективних колективних заходів для запобігання та уникнення загроз миру, розвиток дружніх відносини між націями на основі дотримання принципу рівноправності та самовизначення народів, здійснення міжнародного співробітництва у сфері розв’язання міжнародних проблем економічного, соціального, культурного та гуманітарного характеру й у заохоченні та розвитку поваги до прав людини й основних свобод для всіх, без розрізнення раси, статі, мови та релігії.

Є. О. Сушко каже про співвідношення принципів реалізації Стратегії «Один пояс, один шлях», оголошених Головою КНР Сі Цзіньпіном у 2017 р. під час Форуму міжнародного співробітництва «Один пояс, один шлях», та принципів міжнародного права

СПІВВІДНОШЕННЯ ПРИНЦИПІВ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ «ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ», ОГОЛОШЕНИХ ГОЛОВОЮ КНР СІ ЦЗІНЬПІНОМ У 2017 Р. ПІД ЧАС ФОРУМУ МІЖНАРОДНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА «ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ» ТА ПРИНЦИПІВ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА: ПРИНЦИПІВ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА

Принципи реалізації Стратегії «Один пояс, один шлях», оголошені Головою КНР Сі Цзіньпіном під час Форуму міжнародного співробітництва «Один пояс, один шлях» (2017 р.)

ПРИНЦИПИ МІЖНАРОДНОГО ПРАВА

Мирна співпраця

Статут ООН, п.1. ст. 1 Підтримка міжнародного миру та безпеки

Відкритість та інклюзивність

Статут ООН, п.2. ст.1 Розвиток дружніх відносин між націями на основі дотримання принципу рівноправності та самовизначення народів

Обопільне навчання

Декларації «Про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин та співробітництва між державами згідно зі Статутом ООН», прийнятій Резолюцією ГА ООН № A/RES/2625(XXV) від 24.10.1970 р. Держави повинні здійснювати свої міжнародні відносини в економічній, соціальній, культурній, технічній і торговій галузях відповідно до принципів суверенної рівності і невтручання

Обопільна вигода Статут ООН, п.3. ст. 1 Здійснення міжнародного співробітництва в сфері розв’язання міжнародних проблем економічного, соціального, культурного та гуманітарного характеру й у заохоченні та розвитку поваги до прав людини й основних свобод для всіх, без розрізнення раси, статі, мови та релігії

 

Принципи Стратегії «Один пояс, один шлях», на яких наголосив Голова КНР Сі Цзіньпін під час Форуму міжнародного співробітництва у 2017 р., є основою її реалізації та вказують, на що насамперед має бути спрямовано увагу керівників держав при плануванні та співробітництві; також ці принципи побудовані відповідно із принципами міжнародного права.

РЕАЛІЗАЦІЯ СТРАТЕГІЇ «ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ» ТА ВИКЛИКИ СУЧАСНОСТІ

Коли мова йде про реалізацію стратегічного проекту «Один пояс, один шлях», то слід розуміти його масштаб, який вражає.

«Один пояс, один шлях» об’єднує країни, на які припадає понад 60% світового ВВП, понад половина населення всієї планети та дві третини розвіданих енергоресурсів.

«Один пояс, один шлях» об’єднує різні цивілізації, сприяє розвиткові обміну і контактів та мирному розвиткові на планеті, створює основу для економічного співробітництва КНР із зацікавленими країнами.

У зв’язку з цим неможливо уникнути проблем, які з’являються під час реалізації стратегічного проекту «Один пояс, один шлях», адже КНР та країни-партнери мають різні мови, культури, правові системи тощо. Серед таких проблем можна виділити:

  • фінансові та правові ризики;
  • недостатню кількість кваліфікованих фахівців із знанням китайської мови;
  • недостатню кількість фахівців у сфері управління та аналізу міжнародних проектів під час співробітництва з Китаєм.

ФІНАНСОВІ ТА ПРАВОВІ РИЗИКИ

Країни «Одного поясу, одного шляху» є учасниками різних міжнародних конвенцій/договорів та/або є членами різних міжнародних організацій. Також країни вздовж «Одного поясу, одного шляху» належать до різних правових систем, включаючи загальне право, континентальне право, ісламське право. Це необхідно враховувати під час планування та реалізації міжнародних проектів.

Як зауважує партнер, китайський юрист «Longan Law Firm» Чен Вей: «Якщо китайські компанії інвестують величезний капітал у країни “Одного поясу, одного шляху”, то ризик поки що невідомий. Ми повинні враховувати, чи є країни “Одного поясу, одного шляху” учасниками тих самих міжнародних конвенцій, що й Китай. Наскільки я бачу, деякі міжнародні арбітражні агентства відкривають офіси у Китаї, готуючись до можливих правових спорів. В результаті політики валютного контролю ми бачимо дуже мало прикладів M&A між китайськими компаніями та іншими компаніями “Одного поясу, одного шляху”. Деякі державні компанії ведуть будівництво в декількох країнах “Одного поясу, одного шляху”. Але ми не бачимо, чи є правові спори між ними та їхніми партнерами».

Є. О. Сушко представляє думку, висловлену партнером, китайським юристом «Longan Law Firm» Вей Ченом

КІЛЬКІСТЬ КВАЛІФІКОВАНИХ ФАХІВЦІВ ІЗ ЗНАННЯМ КИТАЙСЬКОЇ МОВИ Є НЕДОСТАТНЬОЮ

Під час доповіді Є. О. Сушко представила Громадське об’єднання «Українська асоціація китаєзнавців», яке було утворене 2003 року і яке на сьогодні посідає важливе місце у розвитку синології в Україні. Власна школа китаєзнавства почала формуватися зі здобуттям Україною незалежності у 1991 р. і на сьогодні має стабільні успіхи та досягнення. Асоціація має активну громадську позицію, поширює китайську мову та культуру, друкує наукове видання «Китаєзнавчі дослідження» та журнал «Україна-Китай», веде роботу зі створення синологічної бібліотеки, бере активну участь у розвитку ініціативи КНР «Один пояс, один шлях» в Україні.

Є.О. Сушко представляє експертний висновок д. філос. н., президента Української асоціації китаєзнавців В.О. Кіктенко

Є. О. Сушко звернула увагу міжнародної наукової спільноти на експертну думку доктора філософських наук, завідувача відділу Азіатсько-Тихоокеанського регіону Інституту сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАН України, президента Української асоціації китаєзнавців В. О. Кіктенка про недостатність кваліфікованих фахівців із знанням китайської мови: «Зараз експертне співтовариство китаєзнавців нечисленне і інституційно об’єднане лише в рамках діяльності Української асоціації китаєзнавців… Сьогодні перед українськими вченими постає завдання підвищити рівень вивчення традиційного та сучасного Китаю, що, крім суто науково-освітнього значення, має стати запорукою взаєморозуміння між народами наших країн».

КІЛЬКІСТЬ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ УПРАВЛІННЯ ТА АНАЛІЗУ МІЖНАРОДНИХ ПРОЕКТІВ ПІД ЧАС СПІВРОБІТНИЦТВА З КИТАЄМ Є НЕДОСТАТНЬОЮ

Є.О. Сушко розкриває позицію д-ра Джеффрі Веста

Партнер Elsushko Ltd, партнер Elsushkolawyers, професійний інженер, фахівець у сфері критичного мислення, директор з проведення корпоративних тренінгів, фахівець у сфері управління міжнародними проектами, аналізу та віднайдення практичних рішень в Китаї, член багатьох профільних міжнародних асоціацій та організацій д-р Джеффрі Вест вважає, що «Один пояс, один шлях» надає більше можливостей для подальшого розвитку Західного і Центрального Китаю, що є дуже важливим. Але проекти «Одного поясу, одного шляху» потребують геополітичних стратегів та експертів, які мають глибокі знання в галузі фахового управління проектами та їхнього аналізу.

ІНШІ ВИКЛИКИ ДЛЯ СТРАТЕГІЇ «ОДИН ПОЯС – ОДИН ШЛЯХ» ТА МОЖЛИВОСТІ, ЯКІ ВОНА ВІДКРИВАЄ

Виклики для Стратегії «Один пояс, один шлях» Можливості, які відкриває Стратегія «Один пояс, один шлях»
Трансформація китайської економіки (однієї з найбільших економік світу). Жорстока конкуренція і розвиток ринків

Успішні заходи нададуть величезних можливостей як Китаю, так і країнам цілого світу

Планується розбудова інфраструктури в Азії, Африці, Європі і на Близькому Сході Будуть створені нові ринки збуту китайської та зарубіжної продукції

Партнерство у галузі технології та інформації між Китаєм та іншими країнами забезпечить підґрунтя для подальшого плідного співробітництва

Реалізація інфраструктурних проектів може являти собою серйозну загрозу для довкілля і, як наслідок, для якості життя.

Це можливість для всіх сторін, які беруть участь у спільних зусиллях щодо створення ефективної нормативної бази у сфері захисту довкілля

Сприяння співробітництву країн щодо захисту середовища довкілля та сталого розвитку і зеленої економіки

У 2017 р. Програма ООН з довкілля і Міністерство охорони довкілля Китаю оголосили про створення Міжнародної коаліції організацій для забезпечення того, щоб Ініціатива «Один пояс – один шлях» принесла тривалий, сприятливий для планети розвиток

Співпраця між малими та середніми підприємствами у країнах «Одного поясу, одного шляху». Забезпечення нових можливостей для китайських приватних компаній та їх зарубіжних партнерів
Ризики через складну геополітику і різні політичні, економічні та правові умови у країнах, розташованих уздовж лінії «Один пояс, один шлях» Іноземні фахівці, в тому числі міжнародні юристи зі знанням китайської мови, спільно з китайськими фахівцями можуть сприяти розвитку взаєморозуміння і співробітництва між Китаєм та іншими країнами

 

ВИСНОВКИ:

Основні принципи реалізації Стратегії Китаю «Один пояс, один шлях» побудовані відповідно до принципів міжнародного права. Всім державам необхідно підтримувати міжнародний мир і безпеку у світі. Дружні відносини між країнами повинні розвиватися на принципах інклюзивності та відкритості. Країни повинні будувати свої міжнародні відносини в економічній, соціальній, культурній, технічній і торговій галузях відповідно до принципів суверенної рівності і невтручання, співпрацювати для обопільної вигоди у розв’язанні міжнародних проблем економічного, соціального, культурного і гуманітарного характеру та заохочення і розвитку поваги до прав людини і основних свобод.

Реалізація Ініціативи «Один пояс, один шлях» є складним завданням, однак цю Ініціативу можна розглядати як платформу для Китаю і зарубіжних країн-партнерів з розвитку та заохочення взаємної довіри та обопільної вигоди.

Д-р Кевін Х. Чжан, Є.О. Сушко, д-р Джеффрі Вест, д-р Цзян Сяокуань та інші учасники конференції

Важливо враховувати:

  • які країни «Одного поясу, одного шляху» є учасниками яких міжнародних конвенцій/договорів та / або членами яких саме організацій;
  • які країни належать до яких саме правових систем. У країнах «Одного поясу, одного шляху» існують значні відмінності у правових системах, включаючи загальне право, континентальне право, ісламське право. Від правильного і точного аналізу та розуміння цих аспектів залежить ефективність захисту прав держав-учасників Ініціативи «Один пояс – один шлях».

Існують ризики для реалізації Ініціативи «Один пояс, один шлях» через складну геополітику і різні політичні, економічні та правові умови у країнах, розташованих уздовж лінії «Один пояс, один шлях». Бракує іноземних фахівців із знанням китайської мови, в тому числі фахівців у сфері міжнародного права із знанням китайської мови. Співпраця іноземних фахівців зі знанням китайської мови з китайськими фахівцями сприятиме розвиткові взаєморозуміння і співробітництва між Китаєм та іншими країнами.