Соколова К. Презентація проектів з сонячної енергетики у Пекіні: юридичні питання налагодження співпраці

Ксенія Соколова, представниця компанії “Ти і право” Ленівський Груп”

З метою розвитку українсько-китайського співробітництва в галузі альтернативної енергетики на початку березня 2019 р. у Пекіні було проведено масштабну презентацію українських ВДЕ-проектів у сфері сонячної енергетики.

Можливості та перспективи інвестицій в “енергію майбутнього”, варіанти фінансування та рефінансування наявних проектів, а також залучення додаткових бонусів українсько-китайської співпраці окреслили представники провідних у галузі зеленої енергетики України банків, інвестиційних та агроіндустріальних компаній. Юридичним учасником від України була Група компаній “Ти і Право” Ленівський Груп”.

З китайського боку у заході взяли участь понад 50 провідних китайських компаній-виробників альтернативної енергетики, інвесторів, кредиторів, EPC-підрядників та бізнес-асоціацій.

Як відомо, Китай нині є беззаперечним лідером щодо постачання устаткування в галузі сонячної енергетики України. Тож розвиток спільних проектів саме в альтернативній енергетиці нині є одним із найактуальніших та перспективних питань для українсько-китайської співпраці. Зокрема, це зазначив Надзвичайний і Повноважний Посол України в Китайській Народній Республіці Олег Дьомін, відкриваючи презентацію українських проектів у Посольстві України в КНР.

“Зрозуміло, чому ми сьогодні зібралися саме тут, в Пекіні, у Посольстві України в КНР, – бо Китай сьогодні – номер один у сфері сонячної енергетики. По-друге, реформи, які проводяться зараз в Україні в енергетичному секторі, відкрили нові можливості для глобальних гравців на території України», – підкреслив Посол.

Зазначимо, що лише у 2018 р. в Україні було встановлено понад 813 МВт нових потужностей, які виробляють електроенергію з відновлюваних джерел. Це втричі більше, ніж було змонтовано у 2017 р. Інвестиції в чисту енергетику торік становили 730 млн євро.

Галузь альтернативної енергетики продовжуватиме зростання і в найближчі роки, при цьому найдинамічніший розвиток прогнозують саме сонячній енергетиці.

Законодавчі зміни для цього нині активно впроваджують в Україні. Так, ще у лютому минулого року Україна офіційно стала повноправним членом Міжнародного агентства з відновлювальних джерел енергії (IRENA). У 2018 р. Верховною Радою було прийнято цілу низку важливих змін – для спрощення земельного законодавства, створення податкових преференцій, введення нових і модернізації чинних механізмів підтримки виробників електроенергії з поновлюваних джерел, змін правил користування землями, про що розповіла Ксенія Соколова, представниця компанії “Ти і право” Ленівський Груп”, під час Круглого столу в Українському домі в Пекіні.

Зокрема, у першому читанні був прийнятий законопроект № 8449-д, який передбачає введення нових правил закупівлі електричної енергії, що забезпечать зрозумілий формат роботи для інвестора та більш прогнозований ефект на енергетичному ринку, ніж «зелені тарифи».

Нині «зелені тарифи» встановлено Законом України «Про альтернативні джерела енергії» № 555-IV та розраховуються, виходячи із роздрібних тарифів для споживачів другого класу. Ці тарифи помножують на коефіцієнти, які поступово зменшуються з року в рік.

Новий законопроект № 8449-д зменшує ставки «зеленого» тарифу для СЕС, які будуть введені в експлуатацію з 2020 р. –- на 25% порівняно з чинним законодавством з подальшим зменшенням ще на 2,5% щороку впродовж 3 років. Крім того, звужується коло суб’єктів, які мають право на отримання «зеленого тарифу», – до виробників, об’єкти яких будуть введені в експлуатацію до 1 липня 2019 р., виробників, які до кінця 2019 р. підпишуть відповідний РРА або pre-PPA за «зеленим» тарифом, об’єктів із невеликою потужністю, що не отримують державну підтримку через аукціон, а також споживачів електричної енергії, які відповідно до закону мають право встановлювати генеруючі установки потужністю до 500 кВт та здійснювати продаж електричної енергії за «зеленим» тарифом в обсягах, що перевищує їх власне споживання.

Підприємства, що не підпадають під категорії, зазначені вище, та, відповідно, не отримують «зелений» тариф, матимуть можливість поборотись за державну підтримку, право на яку буде розподілятися на аукціонах.

Стартовою ціною на таких аукціонах буде «зелений» тариф, що діє на момент їх проведення. Учасник, який запропонує найнижчу ціну, отримає право на укладення договору купівлі-продажу електроенергії (power purchase agreement або PPA) з філією «Гарантований покупець» ДП «Енергоринок» на 20 років.

Переможець аукціону бере на себе зобов’язання збудувати та ввести об’єкт відновлюваної енергетики в експлуатацію впродовж 2 років для СЕС з дати підписання договору. У разі, якщо впродовж встановленого строку об’єкт не введений в експлуатацію та не здійснює відпуск електричної енергії в енергетичну систему, укладений за результатами аукціону договір втрачає чинність.

Для забезпечення конкуренції при проведенні аукціонів, граничний обсяг квот, які можуть бути продані, не має перевищувати загальний обсяг заявок учасників, а один учасник (або декілька учасників із загальним бенефіціаром) не зможуть отримати понад 25% щорічної квоти.

Вже з 2020 р. участь в аукціонах буде єдиним шляхом отримання державної підтримки для ВЕС потужністю понад 20 МВт та інших видів генерації більше 10 МВт. У 2021-2022 рр. ці пороги зменшаться до 10 МВт і до 5 МВт відповідно, а з 2023 – до 3 МВт і 1 МВт. Станом на 2018 р., частки СЕС і ВЕС перевищили 15% загального обсягу продажів енергії з відновлювальних джерел енергії, отже, зараз саме для них участь у аукціонах буде обов’язковою. Інші виробники електроенергії з альтернативних джерел можуть брати участь в аукціонах на добровільних засадах.

Таким чином, держава розраховує фінансово «підтримувати» об’єкти ВДЕ до кінця 2029 р. шляхом надання державної підтримки через аукціони для «нової зеленої» генерації та через гарантування закупівель електроенергії за «зеленим» тарифом для іншої альтернативної генерації.

Ще одним поступом для розвитку зеленої енергетики України став законопроект № 9260, який був прийнятий Верховною Радою 23 листопада 2018 р.

Згідно з Законом, починаючи з 1 січня 2019 р., можна розміщувати об’єкти альтернативної енергетики, що використовують відновлювані джерела енергії (енергія сонячна, вітрова, аеротермальна, геотермальна, гідротермальна, енергія хвиль та припливів, гідроенергія, енергія біомаси, газу з органічних відходів, газу каналізаційно-очисних станцій, біогазів), на землях, віднесених до земель “промисловості, транспорту, зв’язку, енергетики, оборони та іншого призначення” незалежно від цільового призначення таких земельних ділянок.

Раніше для будівництва електростанції необхідно було змінити цільове призначення земельних ділянок під розміщення, будівництво, експлуатацію та обслуговування будівель і споруд об’єктів енергогенеруючих підприємств. Процедура зміни цільового призначення, в такому разі, вимагала розробки та затвердження детального проекту та залучення органів місцевої влади – як правило, цей процес міг тривати 2-3 місяці. Таким чином, прийняті зміни зменшують витрати часу і корупційні ризики інвесторів.

Також цей закон вніс зміни до п. 64 Перехідних положень Податкового кодексу України. Згідно зі змінами, вже з 1 січня 2019 р. і до 31 грудня 2021 р. тимчасово звільнено від сплати податку на додану вартість імпорт обладнання для альтернативної енергетики (зокрема, вітрогенераторів, сонячних фотоелектричних модулів, трансформаторів і інверторів). Це означає, що обладнання для альтернативної енергетики, що імпортується з-за кордону, буде на 20% дешевшим. Безумовно, таке нововведення теж сприятиме підвищенню привабливості інвестування в альтернативну енергетику України для китайського бізнесу.