Шаповалова О. О. Хайнань: перспективний напрямок для українського туризму

О. О. Шаповалова
генеральний директор туроператора Pan Ukraine

Те, що стан туристичної галузі прямо пов’язаний із станом національної економіки в цілому, є загальновідомим фактом. Чим заможнішими є громадяни тієї чи іншої держави, тим більше вони витрачають на відпочинок та подорожі. Справедливим є й зворотне твердження: оскільки більшість громадян не вважає туристичні послуги життєво необхідними, у разі погіршення свого матеріального становища люди насамперед починають заощаджувати на туризмі.

Національна економіка України сьогодні переживає повільне зростання, в результаті чого у суспільстві з’являється новий або реалізується відкладений попит на послуги туристичної галузі. Виїзні туристичні потоки збільшуються, водночас на ринку з’явилася потреба у відкриті нових напрямків для подорожей громадян України. У тому числі подорожей масових.

Як керівник туроператорської компанії, яка впродовж багатьох років спеціалізується на турах до Китаю, я вважаю, що одним з таких нових напрямків виїзного туризму для наших співгромадян може стати китайський острів Хайнань. Більше того, у цілком досяжній перспективі цей напрямок турів може стати масовим – незважаючи на велику географічну віддаль та пов’язані із цим певні складнощі, наприклад, на необхідність здійснення далекомагістральних перельотів.

ПЕРЕВАГИ ХАЙНАНЮ ДЛЯ УКРАЇНЦІВ

Оскільки курорти Хайнаню є порівняно молодими (цей китайський острів почав розвиватися як туристичний центр не більш як чверть століття тому), туристична інфраструктура будувалася (й розбудовується) тут із урахуванням передового світового досвіду та найновіших досягнень у галузі відпочинку, оздоровлення та розваг.

Отже, відпочивати на Хайнані насамперед зручно – його курорти розплановані так, щоб задовольнити якнайбільше категорій туристів. Тут легко можна знайти усі складові туристичного продукту – тобто проживання, харчування, екскурсії та розваги – на будьякий гаманець та тип відпочинку: від сімейного та лікувально-оздоровчого до молодіжного й екстремального. Тому й туроператори, які формуватимуть туристичний продукт та виводитимуть його на іноземний (в нашому разі – на український) ринок, не матимуть категорійних, цінових та інших обмежень.

Друга перевага Хайнаню для українців – це його субекваторіальний клімат та відсутність яскраво вираженого періоду мусонних дощів, завдяки яким купальний сезон тут триває цілий рік. Також варто відзначити, що пляжі на морських курортах острова є піщаними, пологими, вода здебільшого прозора, що важливо для дайверів, а під час певних періодів звичайними є зручні для серфінгістів хвилі.

Третя перевага – це наявність розгалуженої інфраструктури екскурсійного туризму та розваг, а також лікувально-оздоровчих послуг. Якщо морські курорти острова розташовані у його південній частини – а саме, в околицях міста Санья, там-таки розміщено й більшість атракціонів та розважальних дестинацій, то історично-культурні й природні пам’ятки можна зустріти на території усього острова. Утім, територія Хайнаню порівняно невелика (більше дещо більша за 34 тис. кв.км.), тому одноденна екскурсія із міста Санья навіть на протилежний, північний берег острова, де, поблизу острівної столиці – міста Хайкоу – розташована одна з найвеличніших природних пам’яток: кратер згаслого вулкану Ма-Ань, обладнаний для відвідування туристами, не стане для екскурсантів обтяжливою та не потребуватиме додаткової ночівлі поза основним місцем проживання екскурсантів на острові.

Нарешті, за певних умов громадяни України можуть в’їжджати на острів Хайнань без оформлення китайської візи. Щоправда, ці умови досить-таки специфічні: українцям безвізовий в’їзд на Хайнань дозволений лише безпосередньо з території України. Тобто за допомогою прямих регулярних або чартерних рейсів. В іншому разі необхідно оформлювати візу у консульстві КНР у Києві. Утім, для професійного туроператора, що спеціалізується на китайському напрямку, наприклад, для нашої компанії, це не проблема – ми багато років здійснюємо візовий асистанс у посольстві Китаю в Україні. А для туроператора, який спроможеться організувати чартерну програму до Хайнаню, безвізовий в’їзд на острів стане додатковою перевагою у залученні клієнтів та розвитку напрямку.

ПРОБЛЕМАТИКА ХАЙНАНЬСЬКОГО НАПРЯМКУ

Незважаючи на всі наведені переваги, Хайнань не є легким для туристичного оператора напрямком щодо створення загальнодоступного турпродукту. По-перше, як я вже казала, віддалена відстань потребує організації чартерних далекомагістральних авіарейсів, а можливості вітчизняних авіакомпаній щодо цього є досить-таки обмеженими. Теоретично можливо перевозити туристів на Хайнань середньомагістральними повітряними суднами із проміжними посадками. Проте, якщо не зважати на організаційні та юридичні тонкощі таких перельотів, комфортність, а отже, й привабливість цих рейсів для потенційних туристів будуть дуже низькими.

По-друге, незважаючи на те, що курортна зона Санья інтенсивно розвивається, популярність Хайнаню як туристичного напрямку як серед громадян Китаю, так і серед іноземних туристів щороку збільшується. Кожного року на острів прибуває декілька мільйонів туристів. І це число має стійку тенденцію до збільшення. Наприклад тому, що курортна зона Хайнаню, тобто місто Санья з околицями, за даними рейтингу Best Wedding Award 2017, посідає перше місце у топ-5 найбажаніших дестинацій для проведення медового місяця серед китайських молодят.

Отже, на Хайнані є нестача номерів у готелях, яка особливо загострюється на період свят, наприклад, Китайського Нового року. А отже, може трапитися ситуація, коли туроператор просто не матиме, що запропонувати своїм туристам. Власне кажучи, саме причини через це було призупинено чартерну програму, яку наприкінці минулого року намагалися розпочати на Хайнань два українських туроператори.

У той же час проблема нестачі готельних номерів вирішується традиційним способом: всеосяжним контрактингом із значним показником глибини. Тобто як мінімум на рік уперед – в такому разі можна отримати не тільки прийнятні для більшості клієнтів ціни, які дозволять туроператорові працювати з відчутною рентабельністю, а й контрактувати найзручніші готелі – саме ті, які мають велику популярність у туристів усього світу, а значить, контрактуються першими. Зрозуміло, що в такому разі туроператор має вкладати у процес контрактингу власні кошти, виводячи їх з обігу, та брати на себе додаткові ризики. Але в умовах Хайнаню будь-яка інша стратегія, на жаль, не спрацьовує. З іншого боку, прийнятні ціни, отримані за глибоким контрактингом, дозволять майже на 100% заповнювати крісла на далекомагістральних чартерах, а отже, завдяки здешевленню перевезення встановлювати порівняно невисокі ціни на кінцевий продукт.

Чи можливо таке для однієї туроператорської компанії? У принципі так, але в наших умовах ініціаторові чартерних програм на таку далеку відстань буде вигідніше виступати у якості консолідатора – норма прибутку таким чином знижується, але зменшуються й ризики.