Проскура О. Київська гімназія східних мов у контексті китаєзнавства України

Оксана Проскура
директор Київської гімназії східних мов № 1, учитель-методист, відмінник освіти України

Розвиток економічних, культурних та політичних зв’язків України з країнами Сходу зумовлює неослабне зацікавлення у вивченні мов і культур цього регіону. Однією з найпопулярніших мов є китайська, носії якої становлять шосту частину населення нашої планети. Про зростання популярності свідчить щорічне збільшення кількості абітурієнтів, які бажають навчатися на китаєзнавчих відділеннях університетів. Тільки за два останніх роки 25 випускників Київської гімназії східних мов № 1 стали студентами провідних вищих навчальних закладів КНР. Зустрічний рух Китайської Народної Республіки до різнопланової співпраці з європейськими країнами стимулює вивчення китайської мови як у Європі в цілому, так і в Україні зокрема.

У системі міжнародних українсько-китайських культурно-освітніх відносин Київська гімназія східних мов № 1 посідає особливе місце. Гімназію східних мов №1 було створено на базі Київської середньої школи-інтернату №1 із поглибленим вивченням китайської мови, яку було заснована ще в 1956 р. Гімназія працює за власним навчальним планом та програмами з китайської мови. Встановлені ще 1986 року зв’язки школи із китайськими студентами, вченими- стажистами київських університетів переросли у тісну співпрацю, навіть можна казати, дружбу. Відвідини гімназії делегаціями найвищого рівня з Китаю, встановлення прямих культурно-освітніх зв’язків із Харбінською середньою школою вищого розряду № 6, взаємні візити делегацій шкіл, керівників освіти м. Харбіна та школи-інтернату №1 м. Києва, мовне стажування вчителів, учнів, участь гімназистів у літніх мовних таборах у КНР – ось неповний перелік плідної роботи гімназії з формування еліти українських китаєзнавців.

Досвід багатьох років праці педагогів гімназії втілено в успішну струнку систему роботи, у сходознавчу спеціалізацію навчально-виховного процесу. Вчителі китайської мови здавна розробляють навчальні програми та сучасні навчально-методичні комплекси з китайської мови для 1-11 класів. Юні філологи-китаєзнавці демонструють знання фонетики, лексики, лінгвістичних особливостей мови, культури, культурно-мовних цінностей китайського народу. Єдність урочної, позаурочної, позакласної діяльності педагогічного колективу Київської гімназії східних мов № 1 відіграє позитивну культурологічну роль, формує стійке зацікавлення китайською мовою, культурою, сприяє інтеграції вітчизняної освіти до світового освітнього простору, зміцнює українсько-китайські освітні та творчі зв’язки.

Відкриття Школи Конфуція у гімназії переконало, що можливості співпраці далеко не вичерпані. Ще 2002 року Китай, використовуючи досвід країн світу з розповсюдження національних мов, розпочав відкривати за кордоном центри вивчення китайської мови та культури. 2004 року такі центри отримали офіційну назву – «Інститут Конфуція» (孔子 学院). Це ім’я було обрано невипадково. Конфуцій (Кун-Цзи), який жив у VI столітті до нашої ери, – найвидатніший китайський мислитель і просвітитель, засновник філософської течії, яка й сьогодні є основою традиційної культури китайського суспільства. Треба зазначити, що Інститути Конфуція вже стали місцем культурного обміну між носіями мови – китайцями та іноземцями, де всі охочі можуть вивчати китайську мову та отримувати знання про китайську культуру.

Урочисте відкриття першого в Україні класу Школи Конфуція із поглибленим вивченням китайської мови відбулося 22 грудня 2015 року у приміщенні Київської гімназії східних мов № 1. Ця подія відкрила перспективи широкої та багатогранної співпраці: у Школі Конфуція працюють педагоги з Китаю, створено оригінальну методичну базу, облаштовано лінгафонні та мультимедійні кабінети. До бібліотечного фонду гімназії передано сотні книг спеціальної літератури для навчання учнів. Основними напрямами роботи Школи Конфуція в гімназії є організація курсів китайської мови для школярів та дорослих із використанням можливостей мультимедіа та Інтернет-ресурсів; проведення олімпіад та конкурсів із китайської мови та країнознавства; організація стажувань у Китаї; тестування учнів з метою отримання ними сертифіката на рівень знання китайської мови. Для гімназистів проводиться HSK — стандартизований кваліфікаційний іспит із китайської мови для осіб, які не є носіями мови.

Особливе місце в роботі Школи Конфуція та Київської гімназії східних мов № 1 посідає проведення Міжнародного учнівського конкурсу “Китайський міст”, організатором якого є Ханьбань, штаб-квартира Інститутів Конфуція, відділ освіти Посольства Китайської Народної Республіки в Україні, Інститут Конфуція Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Київська гімназія східних мов № 1 виступає як співорганізатор конкурсу. Особливо пишається гімназія тим, що в її стінах відбулося вже 10 Всеукраїнських відбіркових турів цього престижного Міжнародного конкурсу.

«Китайський міст» – найяскравіша подія року для усієї гімназії. Для педагогів та учнів дуже важливо, щоб відкриття, фінал відбіркового туру конкурсу, концерт під час перерви на конкурсі стали незабутнім дійством для всіх: учасників, гостей, учителів, батьків, вболівальників. Чинником популярності конкурсу є те, що продемонструвати свої знання китайської мови та непересічні таланти мають можливість не лише учасники «Китайського мосту», а й учні, які задіяні у проведенні конкурсу.

Без перебільшення можна сказати, що взяти участь у цьому заході вважають за честь гімназисти з першого до одинадцятого класу. Тобто і ті, хто щойно розпочав вивчати китайську мову, і ті, хто своє майбутнє пов’язує з китаєзнавством. На наш погляд, усе це не лише надихає на подальшу перемогу учасників конкурсу “Китайський міст”, а й перетворює сам захід на чудове свято знань і талантів. Безперечно, те натхнення, яке отримують переможці першого етапу конкурсу “Китайський міст” під час його проведення в гімназії, багато в чому зумовлює їх досягнення на завершальному етапі, який проводиться в Китаї. Висока довіра представляти нашу країну, наш народ, рідну гімназію на міжнародному конкурсі окрилює, підтримує і дає наснагу крок за кроком наближатися до мрії.

У жовтні 2017 року в Китаї відбувся фінал ювілейного 10-го Міжнародного конкурсу серед учнів «Китайський міст». Представники 110 команд із 96 країн світу, а це понад 200 учасників, з’їхалися до мальовничого міста Куньмін провінції Юньнань, щоб позмагатися у рівні володіння китайською мовою та у знаннях культури й традицій Китаю. Україну на конкурсі представляли переможці Всеукраїнського відбіркового туру – учні 11-Б класу Київської гімназії східних мов №1 Анастасія Байдюк та Дмитро Гордєєв, які прибули до Китаю у супроводі вчителя-методиста китайської мови Тетяни Василівни Павленок.

У Китаї цей авторитетний та популярний конкурс проходить у декілька етапів. Перш за все учасники складають письмовий іспит на знання мови та культури Китаю, за 60 хвилин відповідають на 50 найрізноманітніших запитань. Під час другого етапу конкурсанти розповідають про себе та ставлять міні-виставу на оголошену напередодні тему. Третій етап – один із найяскравіших – демонстрація талантів. Тут учасники показують свою індивідуальність та креативність, рівень опанування того чи іншого мистецтва. Їх успіх залежить від того, вони якою мірою зможуть вони справити враження на суворе журі. На цьому етапі українська команда виступила блискуче, навіть викликала справжній фурор. Адже ще ніхто до цього не наважувався виконати танець левів на ходулях. Цей номер було відзначено особливою нагородою журі, а також представлено на церемонії закриття конкурсу у Великому театрі міста Куньмін.

Після перших трьох етапів журі обирає 20 найкращих команд: по п’ять з кожного континенту, які досягають півфіналу і продовжують змагання. Тут учасники демонструють свої знання китайських віршів та прислів’їв. Хто закінчує змагання на цьому етапі, бере участь у різних культурних заходах та екскурсіях. У наступний, п’ятий етап, проходить десять команд: по дві команди з континенту. Тут конкурсанти більш детально знайомляться зі стародавньою китайською культурою та змагаються у знаннях давньої історії Китаю. Після триденного напруженого суперництва обирають команди-чемпіони із кожного континенту, які продовжують свою боротьбу у фіналі. Він проходить на великій сцені у вигляді яскравої вистави, а журі визначає переможця конкурсу та дарує головний приз – безкоштовне навчання на одній із спеціальностей у будь-якому китайському університеті. Переможцем 10-го конкурсу стала команда зі Сполучених Штатів Америки. Під час фіналу також нагороджують учасників, які набрали максимальну кількість балів у голосуванні глядацьких симпатій, та учасників, які були найкращими на різних етапах конкурсу.

 

За результатами змагань українська команда показала надзвичайно високий рівень підготовки, увійшла до двадцятки найсильніших команд світу, до п’ятірки найсильніших команд Європи та отримала рекордну кількість нагород. Вона стала переможцем в онлайн-голосуванні глядацьких симпатій; посіла третє місце у загальному командному заліку. Учасниця від нашої країни Анастасія Байдюк посіла ІІІ сходинку в особистому заліку, а її партнер, одинадцятикласник Дмитро Гордєєв, отримав спеціальний приз конкурсу за творчість і талант. Талановиті учні випускного класу Київської гімназії східних мов № 1 мріють навчатися в Китаї, щоб набуті знання застосувати на благо нашої держави, повернувшись в Україну. Перший крок зроблено: наша команда отримала диплом, який дає можливість безкоштовного навчання китайської мови впродовж року у будь-якому китайському університеті із наданням стипендії та оплатою авіаквитка до Китаю.

Цьогоріч конкурс був пов’язаний із Форумом міжнародного співробітництва “Один пояс – один шлях”,тому конкурсанти мали змогу між етапами змагань детально ознайомитися із досягненнями розвитку Китаю у різних галузях. Так, вони відвідали високотехнологічне підприємство UBTECH ROBOTICS CORP, яке досліджує, розробляє та виробляє роботів-гуманоїдів, а також Юньнаньску фармокологічну корпорацію Байяо, яка виробляє препарати традиційної китайської медицини.

 

Девізом конкурсу «Китайський міст» впродовж баготьох років є « 学会中国话,朋友遍天下», що означає «Вивчаючи китайську мову, матимеш друзів у цілому світі». І це насправді так, бо організатори та волонтери конкурсу намагаються зробити так, щоб конкурсанти мали змогу поспілкуватися із представниками більшості країн світу та знайти собі друзів на різних континентах Землі.

Китаєзнавчий напрям роботи Київської гімназії східних мов № 1 є складником багатогранної діяльності педагогів із виховання й розвитку обдарованих і здібних дітей для забезпечення майбутнього високого рівня інтелектуального, творчого, культурного потенціалу України.