Ковель А. Форензік: зробіть так, щоб шахрайство стало дорогим задоволенням

Світова статистика свідчить про 10–15% втрат обороту компанії внаслідок недобросовісних дій третіх осіб.

Українська статистика констатує більше ніж 30% втрат, зазнаних у зв’язку з фрод фактором у компаніях.

Що ж, як правило, перебуває під прицілом шахраїв?

По-перше, це активи компанії:

  • рухоме майно;
  • нерухоме майно;
  • запаси компанії;
  • готівка в касі;
  • об’єкти інтелектуальної власності: техкарти й рецептури;
  • корпоративні права тощо.

По-друге, це незаконне спотворення фінансової звітності зі злочинною метою. Введення в оману акціонера, як, наприклад, у справі, розслідуванням якої довелося займатися, де топ-менеджери однієї відомої компанії примудрилися виплачувати royalty власнику з кредитних коштів.

*** Правило: якщо ви, будучи власником, вирішили піти з операційного контролю, ви:

а) обов’язково призначте метрики, за якими будете звіряти барометр успішності власного бізнесу крізь призму різних KPI (ключових показників ефективності): gross margine, EBITDA, net profit, retained earnings etc.;

б) призначте незаангажовану людину із зовні або аудиторську компанію (неодмінно зі світовим брендом і репутацією, котрим є що втрачати), які перевірятимуть реальність показників, щоб уникнути випадку взяття кредитних коштів, за допомогою яких виплачувалося royalty акціонеру у той час, коли компанія зазнавала реальних фінансових збитків. Таким чином, власник думав, що в нього все добре і він може насолоджуватися відпочинком. Насправді фінансові дані надувалися, а компанія була фактично доведена до банкрутства, частка ринку втрачена, а розмір боргів – 10 Х до показника EBITDA.

По-третє, це різного роду kick-backs – «відкати».  Згідно зі світовою статистикою, у 90% випадків шахрайство фіксують у закупівлях сировини, де, наприклад, співробітник procurement департаменту вступає в змову з постачальником, штучно завищуючи закупівельну ціну, і продажах, якщо комерційний відділ, збуваючи готову продукцію, робить максимальний дисконт – і компанія здійснює продаж своєї продукції із чистим збитком. Перша й остання маніпуляції можливі, коли в компанії немає чітких прописаних політик закупівель і продажів.

Як же мінімізувати випадки недобросовісних дій?

Вибудовуйте максимальну кількість антифрод бар’єрів, кожен із яких буде дорожчим, ніж попередній. За такого підходу махінації стануть фінансово недоцільними. Зробіть так, щоб шахрайство у вашій компанії стало дорогим задоволенням, шляхом впровадження таких правил:

  • автоматизуйте всі процеси;
  • дробіть і діджіталізуйте свій бізнес;
  • розподіляйте повноваження й обов’язки між менеджерами;
  • проводьте щорічно спонтанну процедуру форензик;
  • здійснюйте перевірки, скеровуючи «таємного покупця»;
  • вибудовуйте системи внутрішніх контролів на власному підприємстві: регламенти, політики, система compliance, RCM-risk control matrix;
  • whistle blowing system – систему зворотного зв’язку і т.д.;
  • регулярно замовляйте раптову процедуру форензик, і тоді ви точно зможете переломити як локальну, так і світову статистику фродів. Зробіть так, щоб у зловмисників не залишилося шансів.

Як головний підсумок, за допомогою інструмента форензик «пробуйте» свій бізнес на смак, тоді ви точно зрозумієте, чого вартий він і ваша команда.

Артем Ковель, 
керуючий партнер KPMG