Хоменко О. В. «Новий Шовковий шлях»: переваги бізнес-партнерства України та КНР

О. В. Хоменко
кандидат економічних наук, ст. викладач кафедри міжнародної економіки ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», експерт економічних програм Ukrainian Institute for the Future

«ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ» – глобальна ініціатива уряду Китаю щодо торговельно-економічного, культурного та науково-технологічного співробітництва. В рамках Ініціативи розбудовується наймасштабніший транспортно-логістичний проект ХХІ ст., який поєднає Китай та країни Західної Європи.

У розвиток країн уздовж Нового Шовкового шляху Китай інвестує великі кошти. До 2020 року інвестиції сягнуть позначки $800 млрд. А щорічний товарообіг між Китаєм та країнами-учасницями становитиме $2,5 трлн.

Сьогодні ініціатива вийшла далеко за межі Китаю та охоплює 66% населення світу, яке проживає у 73 країнах. За розрахунками Українського інституту майбутнього, ці держави створюють 37% світового ВВП та залучають 24% глобального потоку прямих іноземних інвестиції. Учасниками переважно є країни, що розвиваються. Винятком є 12 країн ЄС та Нова Зеландія.

Сукупний товарообіг Китаю з цими країнами у період з 2014 по 2016 рр. становив $4,1 трлн. Ключовими торговельними партнерами: Корея, В’єтнам, Індія, Сінгапур, Малайзія, Таїланд, Росія.

За підсумками 2014-2017 років китайські компанії уклали угод злиття та поглинання у країнах-учасницях ініціативи на суму понад $137 млрд. А контрактів на будівництво нових виробничих, енергетичних, інфраструктурних, логістичних об’єктів – на суму майже $285 млрд.

Вже у 1 кв. 2018 року китайські компанії здійснили нефінансові прямі іноземні інвестиції на суму $3,61 млрд. (зросли на 22,4% р/р) у 52 країни уздовж Ініціативи. Переважно до Сінгапуру, Малайзії, Індонезії, В’єтнаму, Лаосу, Пакистану, М’янми та Таїланду. За цей же період китайськими інвесторами укладено 680 контрактів на будівництво, загальною вартістю $20,63 млрд.

Ключовими галузями інвестування китайських компаній в рамках ініціативи «Один пояс, один шлях» є енергетика, транспортна інфраструктура, логістика, нерухомість.

Впродовж останніх 4 років спостерігається активізація торговельно-економічної співпраці Китаю та України. На сьогодні Китай – один із головних торговельних партнерів України. Загальний товарообіг за перші 4 міс. 2018 року становить $2,6 млрд. (8,4%). Частка українського імпорту в КНР – лише 0,08%, а китайського в Україні – понад 12%.

товарній структурі, Україна експортує переважно сировину – кукурудзу та руди. Натомість, імпорт з КНР – високо- та середньотехнологічний (мобільні телефони та пристрої, діоди та комп’ютери).

У 2017 році, частка китайських інвестицій в економіці України становить лише 0,08%, у т.ч. $18 млн. – ПІІ у акціонерний капітал, $20 млн. – у боргові інструменти. У той же час, на ринку угод злиття і поглинання ситуація оптимістичніша. За 10 років китайські інвестори придбали компаній на суму $7,5 млрд.

В рамках ініціативи «ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ» китайські інвестори придбали підприємства енергетичного сектору ($180 млн.) та уклали контракт у транспортному секторі ($100 млн.). Також на завершальній стадії перебувають дві угоди у фінансовому та банківському секторах – купівля Українського банку реконструкції та розвитку, а також 25% акцій української фондової біржі ПФТС.

Найпривабливішими галузями для китайських інвесторів є сільське господарство, енергетика, транспортна інфраструктура та ІТ-сектор. Це можна пояснити суттєвим потенціалом України у цих галузях та стратегічними пріоритетами китайського уряду. Відповідно до оцінок FAO, Україна може забезпечити продовольством понад 600 млн. осіб.

Україна посідає друге місце за потужністю газотранспортної системи (178,5 млрд. куб.м/рік), сьоме місце – за встановленою потужністю АЕС. В енергетичному секторі для китайських інвесторів пріоритетом є альтернативна енергетика. Однак, враховуючі значні доведені запаси природного газу, Україна може збільшити видобування у 5 разів за умови інвестування $2 млрд.

Щодо транспортної інфраструктури, завдяки вигідному географічному розташуванню, Україна є основним транспортним та транзитним вузлом, що з’єднує Західну та Східну Європу та може стати великим транспортним хабом із мережею залізниць у 22 тис. кілометрів та довжиною доріг – 170 тис. км.

Значними темпами зростає ІТ-сектор, в Україні функціонують 1000 ІТ-компаній та понад 100 R&D центрів, а обсяг експорту ІТ-послуг становить $2 млрд. у 2017 році.

За оцінками Українського інституту майбутнього, до 2030 року загальна потреба в іноземних інвестиціях становить $275 млрд., або близько $20 млрд. щорічно. У тому числі, щорічно у сільське господарство – $5 млрд., на розвиток інфраструктури – $7,5 млрд., у електроенергетику – $830 млн., газовидобування – $2 млрд. Такі інвестиції дозволять забезпечити зростання економіки на 8%.

Для українського бізнесу пріоритетними можуть стати швидкозростаючі галузі в КНР, зокрема, електронна торгівля, туризм, логістика, ІТ-послуги, освіта, альтернативна енергетика, сільське господарство та охорона здоров’я.

На сьогодні, Україна та КНР є стратегічними партнерами, що закріплено в офіційних документах: Договорі про дружбу і співробітництво між Україною і КНР; Спільній декларації України і Китайської Народної Республіки про подальше поглиблення відносин стратегічного партнерства; Програмі розвитку відносин стратегічного партнерства між Україною та КНР на 2014-2018 рр. Також Україна долучилася до Ініціативи «Один пояс, один шлях» у 2017 році, підписавши план дій в межах «Економічного поясу Шовкового шляху» та «Морського Шовкового шляху у ХХІ ст.». Однак показники обсягів інвестицій та торговельного обігу між Україною та КНР свідчать, що стратегічне партнерство задеклароване лише в офіційних документах. На практиці, ми лише робимо перші кроки на шляху цієї ве ликої стратегічної співпраці.

ТОМУ, З ЕКОНОМІЧНОЇ ТОЧКИ ЗОРУ, НЕОБХІДНО ВЖИТИ НИЗКУ ЗАХОДІВ:

ПО-ПЕРШЕ, вступити до Азіатського банку інфраструктурних проектів. Ця міжнародна фінансова організація є основним інвестором в інфраструктурні проекти «Одного поясу, одного шляху». Без членства у ній ми не можемо розраховувати на зростання інвестицій в інфраструктурні проекти в Україні.

ПО-ДРУГЕ, сформувати чіткі інвестиційні пропозиції, розробити портфоліо інвестиційних проектів, які будуть вигідні для обох сторін.

ПО-ТРЕТЄ, укласти угоду про створення зони вільної торгівлі між Україною та КНР. Це призведе до поглиблення співпраці у різних галузях економіки. А також створити спеціальні економічні території з пільговим податковим режимом: спеціальні індустріальні, експортні та високотехнологічні території. В межах цих територій діятимуть нульова ставка на податок з прибутку (введення податку на виведений капітал), податок з доходів фізичних осіб, єдиний соціальний внесок (збір на пенсійне забезпечення від 2-7% відповідно до Закону про пенсійне забезпечення), податок на нерухомість на 5 років, на землю на 10 років.

Ці заходи дозволять поглибити двосторонню співпрацю, повноцінно долучитися до Ініціативи «ОДИН ПОЯС, ОДИН ШЛЯХ», а також лібералізувати ведення бізнесу та покращити інвестиційний клімат.