Голод В. Ю. Яншо як вдала модель сталого розвитку туризму

В. Ю. Голод
к. е. н., член правління Української асоціації китаєзнавців

КНР є одним з лідерів світового туристичного бізнесу. В 2016 році до країни приїхало 59 млн. іноземних туристів. Більше мандрівників було лише в Іспанії, США та Франції. За даними Euromonitor International, впродовж наступних 12 років Китай стане найпопулярнішим напрямком на світовому туристичному ринку вартістю 2,6 трлн. доларів.

Сучасний туризм розпочав свій стрімкий розвиток із початком Політики реформ і відкритості (1978 р.) і його розглядали як ефективний спосіб швидкого поповнення бюджетів регіонів. Безумовно, географічне різноманіття, особливості культури та традицій етнічних меншин, історична спадщина – все це приваблює туристів, а значить, спонукає уряд та інвесторів до подальших капіталовкладень в інфраструктуру та сервіс. За даними Національного бюро статистики Китаю, туристичні прибутки від іноземних та внутрішніх туристів у 2016 р. загалом склали приблизно 713 млрд. дол.

Цікаво, що рушієм розвитку галузі є внутрішні туристи, які складають 97% від загального обсягу мандрівників. Зміни у трудовому законодавстві дали можливість китайцям більше відпочивати, а значить, і подорожувати. Зростання рівня доходів також зіграло ключову роль. Покращення інфраструктури надало більше можливостей для комфортного та швидкого пересування всередині країни. Досі китайці переміщалися лише з метою роботи, відвідування родичів або лікування. Внутрішній туризм був рідкістю через бідність населення та обмеження пересування, які контролювала влада. Децентралізація посприяла економічній спеціалізації провінцій, округів, міст та селищ: уряди на місцях обрали власний шлях розвитку з урахуванням географічних відмінностей та порівняльних промислових переваг. Туристичний вектор активно розвивається у провінціях Гуандун (廣東), Чжецзян (浙江), Юйнань (云南), Гуансі (广西) та у містах центрального підпорядкування Пекін (北京) та Шанхай (上海).

Цікавим прикладом туристично-орієнтованої спеціалізації є провінція Гуансі з її перлиною – містечком Яншо в однойменному окрузі (阳朔县).

ДОВІДКОВО:

Яншо (阳朔) – курортне містечко в окрузі Гуйлінь (桂林) Гуансі-Чжуанського автономного регіону (广西壮族自治区). Розташоване на півдні Китаю, в улоговині гір з карстовими печерами та на березі річки Лі Цзян (漓江) в долині річки Юйлунхе (遇龙河). До найближчого міста Гуйлінь можна легко дістатися сушею (65 км) або воді водним шляхом (85 км). 450 км до Гонкогу. Населення: 300 тис. осіб (разом з навколишніми селами). Площа: 1 428 км².

Це містечко стало першим з початку реформ відкритості, куди дозволили подорожувати іноземним туристам. Це був крок до політичної відкритості світові. В 1970-і рр. лідери дружніх до КНР країн, представники уряду, посли, преса та вчені відвідали Яншо. Починаючи з 1990-х рр., у місті розпочався справжній туристичний бум. Саме в цей період уряд Китаю запускає програми розвитку туризму, заохочуючи місцеве та іноземне інвестування. Яншо стає так званим експериментальним майданчиком для випробування нових ідей та напрямків у туризмі. Були запрошені найкращі спеціалісти для розвитку інфраструктури міста та облаштування природних зон. 2004 року в Яншо було реалізовано 54 ключових проекти на суму 1.3 млрд. юанів. Варто зазначити, що ці проекти були спрямовані не лише на розвиток туризму, а й на захист довкілля та пам‘яток старовини. Були враховані етнічні особливості при реконструкції та облаштуванні ключових туристичних місць. Вдалося зберегти стародавній стиль центральної вулиці Яншо – Західної вулиці (西街), реконструкцію якої робили коштом закордонних інвестицій. Через змішаність східної та західної культур ця місцевість набула назву «глобального села», а Західна вулиця – «вулиці іноземців».

Місцевий уряд усіляко заохочував місцевих жителів брати активну участь у розвитку туризму. Тому, за дотримання певних умов, частину їхнього житла було дозволено перетворити на хостели. Ліцензії на цей вид діяльності, який дістав назву резидентських хостелів, надавали безкоштовно. Таким чином, за декілька років вдалося збільшити кількість койко-місць у 5 разів (приблизно до 10 тис. місць). В 2004 році в Яншо було 253 готелі, з них 75 – резидентські хостели. Для підвищення рівня сервісу та безпеки в місті проводили спеціальні навчання силами іноземних запрошених спеціалістів та поліції. Туристичне бюро Яншо регулярно проводить безкоштовні навчальні класи для туристичних гідів. Влада підтримувала бажання іноземців інвестувати в Яншо, надаючи їм дозволи на ведення малого бізнесу, такого, як кафе та ресторани, навчальні мовні центри, туристичні бюро тощо.

Тривалий час Яншо був лише зупинкою круїзних човнів по річці Лі Цзян (漓江). Туристи зупинялися тут на декілька годин, а потім продовжували свою подорож. Тоді було прийняте стратегічно важливе рішення започаткувати нічне шоу «Враження Лю Саньцзє» («印象刘三姐»), яке відбувається щовечора за будь-якої погоди та збирає щонайменше 2 тис. глядачів. Завдяки йому туристи залишаються в Яншо щонайменше на одну ніч.

Всесвітня Туристична Організація (UNWTO) – це міжурядова організація, що об‘єднує близько 160 країн та територій і діє як глобальний форум з питань туристичної політики, розробляє єдині стратегії розвитку цієї індустрії. З початку 90-х рр. організація сприяє впровадженню індикаторів сталого розвитку туризму з метою оцінки місця призначення на предмет надійності, привабливості та життєздатності. У 2005 році місто Яншо стало першою в Азії обсерваторією сталого туризму. Обсерваторії слугують інструментом, який дозволяє визначити туристичну політику для різних територій шляхом спостереження, опитування, аналізу певних індикаторів сталого розвитку. Індикатори, які оцінювали в Яншо, включали: інфраструктуру, якість продуктів громадського харчування, систему охорони здоров’я, громадський порядок, рівень свідомості туристів та їхнє ставлення до пам‘яток архітектури, рівень культурних заходів, вшанування традицій. Цікаво, що на початку експерименту в 2006 році більшість респондентів, як місцевих, так і іноземних, були майже на 100% задоволені умовами перебування в містечку. Однак впродовж наступних 10 років була наявна негативна тенденція.

Опитування місцевих мешканців різного віку, статі та роду занять виявили як позитивні, так і негативні наслідки туристичної діяльності в Яншо

Місцева влада і надалі трансформує туристичну галузь у напрямку подальшого економічного розвитку з урахуванням результатів досліджень, проведених UNWTO. За активної підтримки ЮНЕСКО та інших міжнародних організацій у вересні 2017 р. долину річки Юйлунхе (遇龙河) було оголошено національним парком із обмеженням в’їзду для автотранспорту.

Особливістю проекту Яншо було збереження культури, звичаїв етнічних меншин, місцевої самобутності, природних зон. Одночасно програму сталого розвитку було орієнтовано на зростання туристичних потоків через вдосконалення сервісу, інфраструктури, на організацію маркетингу, пропаганду підприємницької діяльності з зв’язком із місцевими традиціями.

В 2008 році в Яншо було проведено наукову міжнародну конференцію під назвою «Феномен Яншо», де обговорювали ключові фактори, що сприяли перетворенню Яншо на один з центрів туризму Китаю: реалізацію урядових планів розвитку галузі у цій місцевості за підтримки уряду та міжнародних організацій із активним залученням іноземних інвесторів.

25-27 жовтня 2018 р. у місті Гуйлінь був проведений глобальний 12-й туристичний форум «Туристичні тренди та перспективи» під егідою UNWTO (Всесвітня Туристична Організація) та PATA (Pacific Asia Travel Association).

Досвід сталого розвитку туризму в Яншо має велике значення для галузі в цілому, бо він поєднав економічний успіх проекту із захистом довкілля та збереженням культури та традицій місцевих жителів. Після Яншо були відкриті ще кілька інших обсерваторій сталого туризму. Рух у цьому напрямку сприяє покращенню якості життя місцевого населення, посиленню ролі культурно-історичної спадщини, загостренню уваги щодо збереження навколишнього середовища із застосуванням інноваційних рішень, поповнення місцевих бюджетів, забезпечення притоку інвестицій тощо, хоча може мати і побічні недоліки.

Минулий 2017 рік був оголошений роком сталого туризму на 70-ій сесії Генеральної Асамблеї ООН, щоб кожний уряд, компанія і окрема людина розуміли роль туризму як каталізатора позитивних змін. Приклад маленького Яншо на півдні Китаю може стати моделлю перетворення депресивного регіону на економічно потужний популярний туристичний напрямок.