Чайна Харбор: ми показали, що отримати масштабний проект можливо на чесних та прозорих умовах, і готові це довести ще раз

В червні 2017 р. сторінки преси замаячили однаковими заголовками: «Китайська компанія виграла тендер на днопоглиблення в порту «Южний».

Компанія China Harbour Engineering Company Ltd. стрімко і раптово увірвалась на український ринок, залишивши позаду європейських конкурентів. У чому китайський рецепт успіху та як отримати найбільший інвестиційний проект країни?

ПРО компанію

Компанія China Harbour Engineering Company Ltd. є лідером у постачанні послуг в області будівництва інфраструктурних об’єктів. Компанія є однією з найбільших державних корпорацій Китаю та другою за величиною днопоглиблювальною компанією у світі. CHEC була створена у 1980 р. та одразу ж успішно себе зарекомендувала на китайському та міжнародному ринках. Наразі Компанія нараховує більше 60 представництв, які забезпечують якісне виконання інфраструктурних проектів у 80 країнах світу.

До списку проектів Компанії входять будівництво найбільшого у Південній Азії порту Хамбантота на Шрі-Ланці, будівництво порту Лолабе в Камеруні та Південного порту в Ізраїлі. З моменту свого заснування Компанія діє згідно з принципами високої відповідальності, якісної віддачі і взаємовигідної співпраці. China Harbour Engineering Company Ltd. активно виконує свої корпоративні обов’язки, сприяючи економічному розвитку міжнародної спільноти та забезпечуючи посиленню стратегічного співробітництва.

CHEC в Україні

У порту «Южний» компанія CHEC виконує два незалежних проекти, отриманих в результаті двох окремих тендерів:

Перший – «Реконструкція водних підходів, маневрових зон та операційних акваторій з урахуванням перспективного вантажообігу морського порту «Южний»». Даний проект охоплює створення маневрових зон та операційної акваторії в районі причалів № 23 – 25 з глибиною 16 м для функціонування одного з найбільших в Україні зерноперевантажувального комплексу, будівництво якого веде компанія «М. В. Карго» для Cargill.

Кінцева дата виконання проекту – березень 2018 р.
Вартість проекту – 1 064 963 456,00 грн.
Об’єм робіт днопоглиблення – 4393074 м куб.

Другий проект – «Реконструкція морського підхідного каналу та внутрішніх водних підходів до глибоководних причалів морського порту «Южний», умовами якого передбачено виконання днопоглиблення на чотирьох ділянках: морська та внутрішня частини підхідного каналу, маневрова зона причалів №№ 5-6, операційна акваторія причалів №№ 5 – 6.

Проект планується завершити до кінця 2019 р.
Вартість – 586 045 538,00 грн.

ШЛЯХ на український ринок

Україна дізналась про CHEC після її виграшу тендеру, проте для самої Компанії все розпочалось набагато раніше: підписанню контракту передувало кілька місяців клопіткої роботи. «Про тендер ми дізнались з одного з іноземних інтернет-ресурсів, – діляться спогадами колеги, – зв’язались з адміністрацією порту, розповіли про себе, домовились про офіційний візит. Під час зустрічі поділились досвідом у днопоглиблювальній галузі. Керівництво порту запрошувало взяти участь у тендері.

Потім почався тривалий процес підготовки документів. Український тендерний досвід у нас був вперше, а стандарти українських державних закупівель мають свої особливості, тому ми знайшли тендерних агентів, які нам допомагали. Дуже допомогло те, що тендерна документація була англійською мовою, що значно скоротило час на підготовку документів. На нашу думку, замовник обов’язково повинен подбати про переклад документації, якщо має на меті залучити іноземних підрядників».

Складність при підготовці до тендеру також викликали відмінності між українським та китайським правом, різниця у назвах і формах документів. Окрім того, українським законодавством не вимагається відповідність контрактів по днопоглибленню до типових умов контрактів для регулювання відносин учасників міжнародної інвестиційно-будівельної діяльності FIDIC, з якими працює увесь світ. Вся тендерна документація, умови, хід та результати аукціону були і є відкритими, таким чином, кожен бажаючий мав можливість самостійно переконатися у прозорості, чесності та відкритості торгів. Як результат – контракти за двома тендерами дозволили АМПУ зекономити близько 400 млн грн.

ПЕРШІ перемоги

4 липня 2017 р. на борту судна Eagle в порт «Южний» прибула перша партія днопоглиблювального флоту компанії, що складалась із 6 суден: земснаряду, самохідної баржі, двох несамохідних барж, буксира і катера. Після налагодження всіх формальностей 20 липня святкували невелику, але важливу подію – початок днопоглиблювальних робіт за першим проектом. На початкових етапах роботи замовник був дещо незадоволений: щоденний об’єм вилученого ґрунту не «дотягував» до планового.

«Такими є особливості роботи китайських компаній, – пояснює керівник Європейського регіону CHEC Ван Юньчжун. – На початкових етапах нам потрібно проаналізувати ситуацію, налагодити робочий процес та пристосуватись до умов, тому хід роботи може бути повільнішим, ніж очікується від китайського підрядника. Проте вже згодом замовник сам не помічає, як темпи виконання удвічі перевищують заплановані, та проект здається на кілька місяців раніше терміну».

І дійсно, вже через два з половиною місяці після початку виконання роботи за першим проектом йшли з випередженням графіка на 17%. Другий проект компанія почала виконувати 11 вересня 2017 р. Наразі над виконанням двох проектів працюють 24 судна, які розподілені на п’ять земкараванів. Принципів роботи техніки є декілька залежно від типу земснаряду: у випадку з грейферним земснарядом, грейфер, місткістю 27 м куб. занурюється під воду, захоплює ґрунт та викидає його на одну з трьох барж. Коли трюм баржі заповнений, вона рухається на морський відвал, який знаходиться приблизно за 12 км від місця проведення робіт, а в той час до земснаряду підходить інша.

Самохідний землесос працює таким чином: на дно спускається ґрунтоприймач, який збурює поверхню, а пульпу, що утворилась, всмоктує в трюм. Коли трюм заповнюється, землесос самостійно рухається на ділянку морського звалища та скидає вилучений ґрунт. І третій тип земснаряду, який використовує компанія – несамохідний штанговий одноковшовий земснаряд ємністю ковша 14,5 куб. м. Судно, схоже на екскаватор, навантажує ґрунт в несамохідні саморозвантажні баржі, які за допомогою морських буксирів транспортуються на морський відвал ґрунтів. Зняття ґрунту відбувається шарами: коли один шар знято, судно просувається далі по ділянці, і так по колу.

На перших етапах роботи інженери використовували морський відвал, що знаходиться за 20,4 км від місця проведення робіт. Це змушувало земснаряди простоювати без роботи в очікуванні доступної шаланди. Пізніше місце звалища замінили на інше, також сертифіковане Міністерством екології та природних ресурсів України – 12,4 км від ділянки днопоглиблення, що дозволило значно підвищити швидкість та ефективність роботи. Вже 15 вересня, за оперативними даними об’єм знятого ґрунту за проектом днопоглиблення біля причалів №№23 – 25 порту «Южний» становив 1,006 млн куб. м. Перший мільйон подолали менше ніж за два місяці. Згідно з графіком виконання робіт, такий результат очікувався лише на 31 вересня.

Високу оцінку виконання проекту надав і замовник, начальник Морського порту «Южний», Максим Широков: «Я абсолютно впевнений у виконанні компанією СНЕС умов контракту. Є контракт, є графік виконання підрядником днопоглиблювальних робіт, є банківська гарантія на виконання умов контракту. Керівництво компанії СНЕС це розуміє не гірше за нас, тому виконує днопоглиблювальні роботи з випередженням графіка, що підтверджується виконавчими промірами глибин та розрахунками обсягів виконаних робіт.

Китайським колегам складніше працювати в умовах, поки що недостатньо знайомого їм, українського законодавства, яке має свою особливу специфіку. Але вони швидко навчаються та пристосовуються. Окремо хочу відзначити їх природню працьовитість».

Але і без негативних відгуків та недоброзичливців не обійшлося. Реалізація масштабного проекту привертає багато уваги та охочих йому завадити. Безпідставні викиди недостовірної інформації з’являються періодично, особливо ближче до дат проведення аукціонів: або про порушення під час скидання ґрунту, або про те, що Чайна Харбор – мало не найкорумпованіша компанія у світі. «Жодних доказів та достовірних фактів автор не наводив, тому причин вірити йому також не бачимо, – діляться колеги. – Більше того, навіть ім’я його невідоме. Спочатку не розуміли, чому зустрічаємо таку реакцію, адже чітко дотримуємось законодавства, виконуємо графіки та не провокуємо конфліктів, проте потім почали на це реагувати спокійніше. Кожен користується своїми методами».

На новому ринку труднощі відчувають компанії навіть з багаторічним досвідом роботи, а особливо у питаннях, що стосуються питань законодавства. Процедура реєстрації некомерційного представництва іноземної компанії в Україні досить таки складна, хоча все повинно було б бути навпаки, адже в інтересах держави – полегшити процес заходу потенційного інвестора. Також ціла низка формальностей потребує процедури отримання ліцензій на ведення певного виду господарської діяльності, оформлення іноземних працівників та процеси розмитнення. Зазвичай отримання одного сертифіката неможливе без наявності іншого, що затягує юридичний процес заходу у країну на кілька місяців.

Така паперова тяганина часто стає на заваді приходу іноземних компаній в Україну та значно занижує її інвестиційну привабливість. Доводиться або набратися терпіння та йти до мети, незважаючи на усі ризики, або піти простішим шляхом – обрати інший регіон. Компанія Чайна Харбор у кожному регіоні та державі здійснює господарську діяльність виключно відповідно до вимог місцевого та міжнародного законодавства, тому одразу дотримувалась принципу, що краще вчасно виконати всі вимоги та отримати відповідні дозволи, аніж вирішувати проблеми згодом.

ЩО БУДЕ ПІСЛЯ ДНОПОГЛИБЛЕННЯ У «ЮЖНОМУ»?

Успішне виконання робіт у «Южному» дає усі підстави планувати подальшу роботу в Україні. Після закінчення проектів Компанія розраховує продовжувати діяльність в регіоні і вже активно розглядає нові проекти у сфері інфраструктурного будівництва. Таких в Україні вистачає. Компанія зацікавлена не лише у державних тендерних закупівлях, але і у спільному виконанні інфраструктурних проектів з українськими колегами та сприянні в залученні фінансування з китайських банків. Що стосується інвестування в будівельні проекти, компанія розглядає такий варіант, проте лише на часткових умовах, адже поки що не готова повністю фінансувати масштабні проекти. Україна уже зайшла на шлях економічних реформ, проте для іноземного інвестора економічний клімат в Україні ще потребує вдосконалення. Однак завдяки вигідному географічному розташуванню та багатим науково-технічним ресурсам, потенціал України переоцінити неможливо: «Ми, як ніхто інший, бачимо перспективи українсько-китайської співпраці та участі компанії Чайна Харбор на українському інфраструктурному ринку зокрема, – зазначає Голова Представництва «Чайна Харбор Енджинірінг Компані Лтд.» в Україні Лінь Тао. – Не важливо, яким чином буде здійснюватись така співпраця: державні закупівлі, інвестиції, чи фінансування, головне – щоб будь-яка діяльність максимально відповідала умовам міжнародного законодавства та була повністю легальною. Ми вже довели, що отримати масштабний проект можливо на чесних та прозорих умовах, і готові це довести ще раз».

Яна Богатчук